Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#643949
Det där är onekligen en intressant fråga med relevans för frågeställningen...T6AWD väger väl ung. 150 kg mer än 2,5FT, som i sin tur bara har två drivhjul att söka fäste med. Så 150kg högre vikt med fyrhjulsdrift vs. 150kg lättare med framhjulsdrift, vad är mest gynnsamt om man tänker i prestanda 0-100, dvs start från stilla stående, jämfört med rullande start, kanske 20-140?

150kg, det är som att ha två pers i baksätet, och det märker jag i allra högsta grad i min 3,2:a. Dock borde det verkligen inte vara en nackdel med 4WD i starten. Hur tänka?

MVH Elias
#643957
Det borde inte skilja mer än 50-70kg för 6cyl 4WD kontra 5cyl FWD, eller? Om man nu förutsätter att båda bilarna har samma utrustningsnivå och växellåda. En cylinder extra, en fördelningslåda, en kardan och två drivaxlar jag väl inte väga så mycket mer än så, eller?

/Martin
#643990
MartinS skrev:Det borde inte skilja mer än 50-70kg för 6cyl 4WD kontra 5cyl FWD, eller? Om man nu förutsätter att båda bilarna har samma utrustningsnivå och växellåda. En cylinder extra, en fördelningslåda, en kardan och två drivaxlar jag väl inte väga så mycket mer än så, eller?

/Martin
I ett volvo AWD system ingår det: 1st PTU(Vinkelväxel), 1st så kallad "Haldexkoppling", kardan, 1st RDU(inkl. diff) och drivaxlar bak. Vikten på detta vet jag inte exakt men det är en hel del massa som ska snurra med och är mest i vägen när bilen har grepp.
#644217
Jag kikade på Volvo Personbilar Sveriges sida för tekniska data, där anges tjänstevikt för årsm 2010 2,5FT aut till 1673kg mot V70T6 1809kg. Prestanda 0-100 anges till 7,9för 2,5FT och 7,2för T6. Så vitt jag förstår har de samma växellåda, och samma slutväxel, eller det skiljer HELA 0,1km/h vid 1000r/min på högsta växeln... Så utväxlingen är samma, kan man väl säga.

Så 258hk(1673kg) mot 285hk(1809kg). Jag tror det knappt går att skilja dem åt. I varje fall kommer ingen kunna köra ifrån på något som helst uppenbart sätt, tror jag.
Senast redigerad av 1 aka06iah, redigerad totalt 0 gånger.
#644221
aka06iah skrev:Jag kikade på Volvo Personbilar Sveriges sida för tekniska data, där anges tjänstevikt för årsm 2010 2,5FT aut till 1673kg mot V70T6 1809kg.
Sen skiljer det i utrustning, T6:an har Summumpaket, större bromsar, fälgar etc. som standard, hur mycket extra det väger tillsammans vet nog bara Volvo.
#644281
Krollspell skrev:
aka06iah skrev:Jag kikade på Volvo Personbilar Sveriges sida för tekniska data, där anges tjänstevikt för årsm 2010 2,5FT aut till 1673kg mot V70T6 1809kg.
Sen skiljer det i utrustning, T6:an har Summumpaket, större bromsar, fälgar etc. som standard, hur mycket extra det väger tillsammans vet nog bara Volvo.
Men Summum är ju standard, så dess vikt borde ju vara den som anges. FT lär i praktiken vara tyngre än angivet
#644284
Enzo skrev:
Krollspell skrev:
aka06iah skrev:Jag kikade på Volvo Personbilar Sveriges sida för tekniska data, där anges tjänstevikt för årsm 2010 2,5FT aut till 1673kg mot V70T6 1809kg.
Sen skiljer det i utrustning, T6:an har Summumpaket, större bromsar, fälgar etc. som standard, hur mycket extra det väger tillsammans vet nog bara Volvo.
Men Summum är ju standard, så dess vikt borde ju vara den som anges. FT lär i praktiken vara tyngre än angivet
Det var det jag syftade på när det gäller den högre vikten, det är inte bara AWD systemet som väger extra.
#644403
Sen är nog inte så många Polestar 258 hk BAS heller utan troligen Momentum el Summum... och 205-däcken i BAS är inte idealiska för att komma iväg snabbt, men bra i högre farter.

Ang. V40: Visst kom T4 senare än 2,0T, men ingen av dem var ju riktiga LTT. Körde omkring en del i en 2,0T FL MY01 V40, den var ju riktigt snabb!
PH
#644443
perhall skrev:Ang. V40: Visst kom T4 senare än 2,0T, men ingen av dem var ju riktiga LTT. Körde omkring en del i en 2,0T FL MY01 V40, den var ju riktigt snabb!
PH
Du menar gamla S/V40? Som MY98 kom både T4 och 2.0T, T4 var dock tillgänglig ett halvår för 2.0T. 2.0T laddar 0,4 med en liten 12T turbo, det om något får man nog kalla LTT om man nödvändigtvis vill använda begreppet. T4 laddade upp mot 0,7 med en 14T turbo så den var/är ju lite "rejälare". Jag skulle inte kalla 160hk på 1400kg snabbt men den är ganska kvick vid "stadskörning" och lite halvskoj att köra faktiskt, chassiet har dock ett och annat att önska. Jag har själv en 2.0T från 2003.

/Martin

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]