Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moonman
Har bytt skiva och belägg fram och märkte då att ena glidpinnen var stum och nu ligger bromsen på konstant. Har läst runt lite men blir inte riktigt klok på det hela. Att testa att smörja upp den känns inte riktigt som ett alternativ, jag köper hellre nytt direkt.

Nu till frågan om det går att byta glidpinnen eller om man måste byta hela bygeln, bromsokshållaren? Mekonomen verkar sälja glidpinnar löst men hur tar jag loss de som sitter samt hur fäster jag de?
av crippex
volvo säljer glidpinnar då får du me fett och gummit jag bytte själv på min s40 och då tog jag lös hela bygeln och satte fast glidpinnen i skruvstycket och vred och hade mig då släppte dom för mig
av Uninium
Hade samma problem på min,glidpinnen satt som svetsad.och när jag håller på med min bil så har jag inte tillgång till ett skruvstäd som skulle vart bra i det läget..jag beställde en begagnad okhållare från skroten för en hundring istället..
av Moonman
Om jag nu tar loss glidpinnarna hur fäster jag de nya, vill ju inte att oket ramlar av. Tack för infon alla!
av crippex
du fettar bara in den nya pinnen och trcker in den i hålet och dit med oket och klossarna så är de klart dom trillar ju inte bort eftersom att dom sitter i hål
av Georgers
Det är "bara" o dra ut dom gamla... lite vridande o så underlättar men dom är inte låsta med något direkt. bara dra ut dom o sen trycka dit dom nya så gummit kommer över den lilla kant som finns.
av Moonman
Tack för informationen!

Känns lite läskigt att oket sitter fast tack vare lite gummi :shock:. Med andra ord så är det "bara" att dra ut glidpinnarna och trycka i de nya, antar att jag märker hur det ska sitta när jag står där :)
av MatsO
fick ta hammare och dorn för att få loss en av mina. Tänk på att göra rent i hålet innan ni sätter dit den nya pinne bara.
Användarvisningsbild
av erikn
Moonman skrev:Tack för informationen!

Känns lite läskigt att oket sitter fast tack vare lite gummi :shock:. Med andra ord så är det "bara" att dra ut glidpinnarna och trycka i de nya, antar att jag märker hur det ska sitta när jag står där :)
Nej, oket sitter inte fast med gummit. Det är endast där för att täta så att vatten och skräp inte kommer in till själva glidpinnen. Oket sitter fast i glidpinnarna, men det går ju över bromsskivan så antingen bromsskivan eller oket måste gå ganska kraftigt sönder för att det ska kunna ramla loss.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]