Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hoppas någon orkar hjälpa mig med detta.

Tänkte vid lämpligt tillfälle ta ner tråget och rengöra. Vet dock inte exakt vad jag behöver när det ska ihop igen. Tänkte inhandla i förväg så man kan plocka ner det när man känner för det. Så frågan: Exakt vad behöver jag för att få ihop det, och få det tätt igen? Har läst en del om ämnet, och litar på petsson´s kunskap, att volvos "lim" är det enda alternativet till tråget. Byter man nån trågpackning eller agerar "limmet" packning?

Måste även klämma in frågan: Hur avgör man om vevhusventilationen måste rengöras? Det vore ju i så fall lämpligt att göra samtidigt, om det nu behövs.

Blir självklart olje/filterbyte samtidigt. Kör just nu Castrol Magnatec 5/40 helsyntet i bilen. Jävligt prisvärd olja tycker jag. 448:- i butik, för 2st 4 liters dunkar. Om nån tycker det är en dålig olja för motorn får ni gärna yttra er om det också. Kör Castrol EDGE i Bmw´n och tyckte Magnetec dög gott i Volvon.

Så inköpslistan?

* Lim från Volvo
* Nå o-ringar? Till vad? Art. nr?
* Vad är lämpligt att rengöra med?
* Olja/filter
* ?
* ?
* ?

Vad tillkommer vid en eventuell rengöring av vevhusventilationen?

* Insugspackning?
* ?
* ?
* ?
JT855 skrev:
Så inköpslistan?

* Lim från Volvo
* Nå o-ringar? Till vad? Art. nr? Åtminstonde en till oljepluggen ;D
* Vad är lämpligt att rengöra med? Själva tråget borde vanligt yes diskmedel duga ypperligt? Ska även finnas en magnet som du passar på att rengöra noga
* Olja/filter
* ? Om pettson säger att man ska ha tråglim så skulle jag nog tippa på att du inte har någon packning där, dock har jag sett exempel på folk som tagit ner tråg till vxl-låda o sen satt upp med packning också, då för att få ordentligt tätt runt skruvar. Så inga överdrivna mängder.
* ?
* ?

* Insugspackning?
* ? Nya isolerade huset om du inte har det
* ? Slangen från ventilkåpan ner till burken
* ? Lite slang för att kunna byta ev gammla slitna vaccumslangar
Ska även finnas ett rör mellan huset och vattenpumpen tror jag det var som brukar kunna bli skabbigt (osäker)
Rören som går längs med motorn till kortsidan ska du vara jäääävligt försiktiga med då dom kostar flis att köpa nya.
Någon form utav piprensare så du kan rensa kanalen från huset hela vägen ner till där tråget ska sitta. Ska tydligen bli duktigt skitigt där.
Kanske även ny oljelockpackning när du ändå är i farten? :)
Se över ev läckage som du känner att du klarar av att åtgärda själv o köp, DOCK så är det ingen packning mellan ventilkåpa o topp utan där ligger/sitter det flytande packning. Meko har flytande packning som funkar bra till det om du inte tar det på volvo. Detta har jag varit med o bytt med lyckat resultat så den packningen håller sålänge du inte har skyhögt tryck i vevhusvet (den från meko) :)
*pettson* skrev:Det finns ingen packning mellan motor och tråg.
Därav packningslimmet.
Mekonomen har inte heller dom ett härdande lim som blir hårt efter monteringen, därav just volvos lim.
Där ser man, mycket att suga in idag. Tackar vi för ;)
JT855 skrev:Hoppas någon orkar hjälpa mig med detta.

Tänkte vid lämpligt tillfälle ta ner tråget och rengöra. Vet dock inte exakt vad jag behöver när det ska ihop igen. Tänkte inhandla i förväg så man kan plocka ner det när man känner för det. Så frågan: Exakt vad behöver jag för att få ihop det, och få det tätt igen? Har läst en del om ämnet, och litar på petsson´s kunskap, att volvos "lim" är det enda alternativet till tråget. Byter man nån trågpackning eller agerar "limmet" packning?

Måste även klämma in frågan: Hur avgör man om vevhusventilationen måste rengöras? Det vore ju i så fall lämpligt att göra samtidigt, om det nu behövs.

Blir självklart olje/filterbyte samtidigt. Kör just nu Castrol Magnatec 5/40 helsyntet i bilen. Jävligt prisvärd olja tycker jag. 448:- i butik, för 2st 4 liters dunkar. Om nån tycker det är en dålig olja för motorn får ni gärna yttra er om det också. Kör Castrol EDGE i Bmw´n och tyckte Magnetec dög

Var köper man 8 liter Magnatec för 448:-????

gott i Volvon.

Så inköpslistan?

* Lim från Volvo
* Nå o-ringar? Till vad? Art. nr?
* Vad är lämpligt att rengöra med?
* Olja/filter
* ?
* ?
* ?

* Insugspackning?
* ?
* ?
* ?
Hej, och tackar för utförliga svar :)

Här handlar du Magnatec billigt: http://www.ojanpera.net/index.php?sivu= ... ryhmaid=58
Har dock aldrig handlat över nätet därifrån, bara i butik. Brukar ta det i samma veva då jag har nått annat ärende åt det hållet. (Torneå, Finland)
Dom har för övrigt haft kanonpris på Mobil 1 och andra oljor också.

Det jag då fortfarande undrar är hur jag avgör om vevhusventilationen behöver rengöras? Den ryker lite ur röret till oljestickan, men trycker inte ut olja kring påfyllningslocket eller nått sånt. Motorgången ändras absolut ingenting om jag lättar på locket eller drar upp stickan. Stänker inte olja eller nått sånt heller. Vet inte riktigt vilka symptom man ska kolla efter. Tänkte bara att om jag ändå ska ta ner tråget och byta olja/filter kanske vevhusventen är lika bra att ta i samma veva om det behövs.
Ok tack ska kolla in de länken!

JT855 skrev:Hej, och tackar för utförliga svar :)

Här handlar du Magnatec billigt: http://www.ojanpera.net/index.php?sivu= ... ryhmaid=58
Har dock aldrig handlat över nätet därifrån, bara i butik. Brukar ta det i samma veva då jag har nått annat ärende åt det hållet. (Torneå, Finland)
Dom har för övrigt haft kanonpris på Mobil 1 och andra oljor också.

Det jag då fortfarande undrar är hur jag avgör om vevhusventilationen behöver rengöras? Den ryker lite ur röret till oljestickan, men trycker inte ut olja kring påfyllningslocket eller nått sånt. Motorgången ändras absolut ingenting om jag lättar på locket eller drar upp stickan. Stänker inte olja eller nått sånt heller. Vet inte riktigt vilka symptom man ska kolla efter. Tänkte bara att om jag ändå ska ta ner tråget och byta olja/filter kanske vevhusventen är lika bra att ta i samma veva om det behövs.
av *pettson*
Finns inget som brukar jävlas nåt speciellt. Ta med en flaska superlim.
Jag ska förklara varför.

När du byter o-ringarna så har dom tendenser att kunna hoppa ur sina spår. Lägg några droppar superlim under o ringen, en droppe i taget på 3-4 ställen och håll fast tills den sitter.
Limmet kommer inte att sitta för alltid och det påverkar inte o-ringens förmåga att täta mer än att den hjälper till så den inte släpper och hamnar snett eller liknande vid monteringen.
Volvolimmet läggs ut med en skumgummiroller egentligen. Men ta istället en liten pensel som du klipper av så den blir korthårig.
Glöm inte att köra runt motorn utan start efter jobbet då oljepickupen är tom på olja.
Tack för svaret pettson.

Borde ju duga att dela på kontakterna till vevaxel och kamaxelgivaren när man ska dra runt motorn. Den borde väl varken få bränsle eller gnista då va? Tänkte slippa lossa stiften :) Rycker man kabeln till tändspolen så surar väl bilen... Nåväl, ska ta och sätta igång lite senare så får vi se hur det går.

Lite off-topic, men Volvo här där jag bor hade inte limmet att sälja separat. Dom var tvungen att springa in i verkstan och knycka en tub. Dom sa något i stil med att "det säljs inte separat" och när man frågar: Vad säljs det tillsammans med då? så var svaret: Det vet jag inte :) Nåväl, fick tag på en 50 ml tub. Gick på 350:-.

Kan inte säga att de lyckas verifiera nå[…]

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]