Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Davidv70summum
Tjena!

Har under en tid nu märkt att när jag kört så ligger det lite glykol runt expantionskärlet. Finns ju en kant i mitten på kärlet där de typ är delat, där brukar de lika lite vätska.. Bilen drar inte specielt mycket vatten utan jag tror mest det är det som läcker ut från kärlet.. Öppnade kärlet när motorn var kall och de var det lungt i kärlet med motorn igång, testade sen o öppna och kolla när den var varm. Och såg då att det bubblade lite.. ( kommer ca 1 bubbla varje sekund)

Vad tyder detta på? Dålig toppackning?

Går det o köra med bilen? ( Den har gjort på samma sett i 300 mil så verkar ju gå..)

Enkelt o byta isåfall?

/David
Användarvisningsbild
av White
Skulle mycket väl kunna vara toppackningen som läcker då detta är en "sjuka" på B230FK/FT!
Orsaken brukar vara ärg i toppen vid en eller flera kylkanaler, detta i sin tur gör att packningen "äts upp" där.
Man brukar få riktplana toppen en eller ett par tiondelar i samband med toppackningsbyte.

Vet inte varför, men just turbomaskinerna har en tendens att jävlas med läckage på avgassidan! Vet inte varför, men
misstänker att värmen från turbon kan spela in!?

Tyvärr kan det vara ganska jobbigt med packningsbytet på en turbomaskin! Inte för att det är svårt i sig, utan för
att alla bultar och muttrar utav värmen sätter sig så in i he#vete!

Så länge inte vatten och olja blandar sig är det troligen ingen överhängande fara, det troliga är att läckaget är på
utsidan av motorn.
av Davidv70summum
Okej :) Blir väll o göra kanske 100 mil till max och sedan ta tag i bytet :) Blir en noga koll på toppen och slipa ventiler , ser toppen ärjad ut blir de o plana lite :) Vad brukar det gå på?
Användarvisningsbild
av charm76
Davidv70summum skrev:Okej :) Blir väll o göra kanske 100 mil till max och sedan ta tag i bytet :) Blir en noga koll på toppen och slipa ventiler , ser toppen ärjad ut blir de o plana lite :) Vad brukar det gå på?
Ja, har du tänkt behålla bilen framöver är det en väl gjord investering i bilens hälsa o livslängd. Hivade toppen på min B230F nu i mars, pris för att få den planad och rengjord landade på 781 kr inkl moms hos CLS här i Göteborg. Sedan kom ju sotningssatsen till o den köpte jag på Bilia, men den prislappen har jag förträngt. :P Jag är kanske fånig, men jag är toknoga när det gäller att köpa packningar o dyl hos Bilia. Men det är ju upp till var o en att bestämma. När du ändå har börjat riva kanske du ska byta vevaxeltätningarna / packboxarna också?
Användarvisningsbild
av White
Gav en femhundring för riktplaning.
Hade iofs kunnat göra det på jobbet själv. Men det tar ändå lite tid att rigga upp grejerna, så femhundringen var det värt i stället.

Att byta topplocksbultar, oljefälla, packningar till turbons oljeretur, muttrar och evetuellt pinnbultar till insug och grenrör, samt
kamrem är också en bra idè när man ändå är igång.

Glöm inte att toppen ska både moment och vinkeldras, med början från mitten och i ett zick-zack mönster utåt.
av Davidv70summum
VIll gärna behålla den ett tag till ;) Dem bytte ju grenrör för 2000 mil sen och då även nya bultar så de bör inte sitta för jävligt får vi hoppas :) Ny oljefälla sen 5000 mil med så kanske spar lite där med då?:)
av osla
därför att det mest troligt är sträckbultar och när dom är dragna en gång så är dom "utsträckta" så när du momentdrar så blir det inte rätt moment

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]