Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erkemannen
hej! har läst här på forumet att om tempmätaren står ett "hack" till vänster när den egentligen ska stå rakt upp så chokar bilen, och drar mer bränsle..

någon som vet om detta är sant och isf vad som ska bytas? har en v70-01 140hk 29k mil

tacksam för svar ! Mvh Erik
Användarvisningsbild
av Vojje
Nej, det är inte sant. Du får antagligen byta termostat. Om du vill kan du även passa på att byta temp.givaren som också brukar samsas i termostathuset.
Det var det dummaste jag hört. :lol: Bilen chokar inte för det finns ingen och den drar inte mer soppa MEN oftast ger en trasig termostat detta fenomen och det tar längre tid för bilen att bli varm och därmed kan den dra något mer men inga stora mängder. Dock bör ju termostaten kollas upp.
okej tack för svaren!

kollade på mekonomen nu och det finns två olika termostater, en som var hela huset och den andra var bara själva termostaten, någon som vet vilken jag ska ha? skillde ganska mycket på dom i pris:)

Mvh
Användarvisningsbild
av Nexus
jag bytte termostat på min när den låg ett hack under. Nu går den snabbt upp i temp och liggar exakt 15,00 :D
Termostat på volvo kostar ca 200:-
Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:Termostaten är integrerad i huset så det är ju hela huset som gäller. Kollat skruvat, biltema eller vparts? Volvo? Mekonomen är ju inte direkt billiga längre.
Ursäkta, är du helt säker på det? Jag skulle nämligen vilja påstå det omvända.
Om du har ett stående hus (till skillnad från ett liggande) är det i stort sett bara att öppna locket och byta.
Användarvisningsbild
av wissel
erkemannen skrev:okej tack för svaren!

kollade på mekonomen nu och det finns två olika termostater, en som var hela huset och den andra var bara själva termostaten, någon som vet vilken jag ska ha? skillde ganska mycket på dom i pris:)

Mvh
Du köper endast själva Termostaten, pris runt 100 lappen. Bytes på under 10 minuter.
Allt annat är tvärfel.
Integrerade Termostathus kom först 2004.
:-DD
Användarvisningsbild
av wissel
dieselmagnus skrev:Termostaten är integrerad i huset så det är ju hela huset som gäller. Kollat skruvat, biltema eller vparts? Volvo? Mekonomen är ju inte direkt billiga längre.
Olyckligt tycker jag med svar som är "förhastade". :shock:
Har själv en V70 -2001, det är bara att öppna termostathuset, de 2 skruvarna som sitter uppifrån, sen bara att byta ut termostaten och packningen.
Lite kylvätska går förlorat.
:-)-)
/VolvoNisse

Läste ur koder nu o fick felkod på temp[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]