Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Raggep
Köpte mig en 740 90a med B230FT i (från en 940 93a) för några veckor sedan.
Den har hållt på och knacka ett tag nu, men bara när motorn står på tomgång och ibland försvinner det helt.
Har vart 3-4 st som har lyssnat på det och någon trodde det va kolvbultar/lager och någon annan trodde det va ventilknack.
Jag har provat och lyssna med en slang men jag kunde inte höra att det kom från blocket.
Jag har bytt olja och filter 1 gång, vet inte om jag ska prova o byta 1 par gånger till och se fall det blir bättre.

Sen är inte jag inte så high på bilar så tänkte fall någon här har några bra tips elr funderingar?
Sitter vx3 kam och 531topp på fall det skulle kunna ha någon betydelse.

Va jag otydlig så är det bara säga så ska jag försöka förklara mer!

MVH Ragge
Användarvisningsbild
av White
Har motorn gått långt är det inte otroligt att det är kolvbultsknack. Vet INTE hur pass en turbomaskin klarar detta i så fall, men en
"vanlig" B230F tex kan gå åravis med detta utan problem.

Ni är säkra på att det inte är spridarna ni hör? Dom kan väsnas ganska bra i bland!
av Raggep
Motorn har inte gått över 20000 och är nyrenoverad utan just blocket,
Jag hade igång den stillaståendes innan tills den blev varm och då lät det absolut ingenting.
Det är mycket möjligt.
Men det är inget jag behöver oroa mig för eller?
Användarvisningsbild
av White
Vad kör du med för olja?
Om du inte kör på det redan så prova med en helsyntet 5W/40 och se om ljudet försvinner.

Det är jättesvårt att säga något utan att höra ljudet i verkligheten! Men att det skulle vara något större fel på maskinen efter
"bara" 20 000mil har jag VÄLDIGT svårt att tro! Åtminstånne om servarna blivit skötta!

Tror INTE det är något du behöver oroa dig över om det inte blir värre. Var observant på någon förändring bara!
Sedan är faktiskt INTE dom här maskinerna speciellt tystlåtna även i mycket bra skick tycker jag, det är lite "arbetsljud" i dom.

Sedan en sak som kan föra dom mest konstiga ljud är faktiskt kilremmarna! Prova att spraya lite silikonspray eller liknande på dom,
och se om det blir någon skillnad.
av Raggep
White skrev:Vad kör du med för olja?
Om du inte kör på det redan så prova med en helsyntet 5W/40 och se om ljudet försvinner.

Det är jättesvårt att säga något utan att höra ljudet i verkligheten! Men att det skulle vara något större fel på maskinen efter
"bara" 20 000mil har jag VÄLDIGT svårt att tro! Åtminstånne om servarna blivit skötta!

Tror INTE det är något du behöver oroa dig över om det inte blir värre. Var observant på någon förändring bara!
Sedan är faktiskt INTE dom här maskinerna speciellt tystlåtna även i mycket bra skick tycker jag, det är lite "arbetsljud" i dom.

Sedan en sak som kan föra dom mest konstiga ljud är faktiskt kilremmarna! Prova att spraya lite silikonspray eller liknande på dom,
och se om det blir någon skillnad.
Just nu kör jag på någon budget olja som jag fick från polaren 10w - 40.
Ska prova detta du sa och hoppas det försvinner.
Tack så mkt!
Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]

Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]