Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kinng
Hej. Jag har sökt en del på forumet men inte hittat något riktigt bra svar.

Jag har en volvo s80 2.4T 2001 som gått bra i motor och låda i 20000 mil tills i dag.
Tog bilen till jobbet som vanligt utan några problem.
När jag skulle backa ut från parkeringen för att åka hem "smäller" lådan i backväxeln.
Jag reagerar på detta och tänker "det kanske räcker med att starta om bilen med nyckeln" men icke

Jag behövde iaf ta mig hem och uppmärksammade följande problem:
- motorlampan lyser, dock ingen text i färddatorn
- bil "slår" i backväxeln, men inte drive
- bilenanvänder inte alla växlar, inte 5an iaf
- växelindikatorn på instrumentpanelen visar bara --, varken R,D eller N.
- lampan som lyser brevid växelspaken har oxå slocknat.

Värt att nämna är att när bilen var på 20000 mila service förra veckan påpekade mekanikern att det läckte/fuktade olja någonstans i motorn.

Är det någon som har någon tanke på vad det kan vara för fel. Är ju inte jättesugen på att lägga typ 30 tusen på reparationer, det är ju typ vad bilen är värd. Kan det räcka med ett oljebyte?

Tack så mycket på förhand för eventuella tankar eller tips...
-desperat
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Om inte lådan redan är bytt en gång kan det tyvärr vara så att den kastat in handduken.

Enligt "ryktet" är automatlådorna dimensionerade för att hålla för 16.000 mil. Många håller självklart längre, men jag har hört väldigt många som haft problem med sina lådor så det ligger nog något i det...

Att det fuktar lite under motor någonstans är inte ovanligt. De gör nog alla volvo från den här perioden. Hade det varit en större läcka som skulle påverka lådans funktion borde en större läcka ha uppmärksammats.

Men ta och lämna in bilen på verkstad, eller be någon polare kolla av felkoder och se om bilen noterat något. Ger inte de något, be en volvoverkstad kika på det och se om de kan ställa en diagnos. Skulle det vara lådras, ta då och byt lådan själv. Köp en fräsch begagnad och byt. Hur du gör får du komma på själv, men att lämna in bilen för lådbyte är ju som du förstår en brakförlust.

Byta låda är egentligen inte så värst svårt bara man har grejerna. Antingen plockar man dän allt och lyfter skiten rakt upp, eller så hissar man bilen och lossar subframen och sänker ner och plockar lådan åt sidan.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Lådorna hållar bra mer än 16000 mil. Tror inte Volvo sätter in kassa lådor, sabbar ju lite deras rykte. Vad Volvo därtemot gör fel är att aldrig byta oljan i lådan, vilket skulle förlänga lådans liv avsevärt. Åk och kolla felkoder. Tyvärr låter ju det som ett allvarligare fel än just bara oljebyte.
Användarvisningsbild
av hollan
ta felkoder och skriv dom här! jag tror det är startkontakten som volvo kallar den eftersom du har tappat P R N D 3 2 1 i displyn och på spakstället den sitter ute på lådan under växelförararmen
Användarvisningsbild
av andreas 80
Lugn nu.

Eftersom inte indikeringen för växlarna lyser så är det garanterat antingen säkringen till styrenheten för växellådan, själva styrenheten själv som gått sönder, eller något problem med kablaget dit.
Den mekaniska delen av lådan kan säkert fortfarande vara OK, men kör inte för mycket med den i detta läge då det kan orsaka skador i längden.

Att ta felkoder kommer troligtvis visa på saknad kommunikation med TCM.

Det du själv kan göra är att se över alla säkringar att det är hela.
av Kinng
*Liten uppdatering*

Har varit ute och kollat alla säkringar men de var hela. Startade bilen igen och nu fungerade indikationen på vilken växel som jag har i, både på instrumentpanelen och brevid växelspaken. Lådan verkar växla mjukt och fint (bara ett jättekort test). Dock lyser fortfarande motorlampan, inga andra meddelanden kommer upp.

Killen jag känner som har en felkodsläsare får jag inte tag på, jag antar att det får bli att köra upp bilen till volvo för felsökning...

Tack för alla tips och idéer, fler välkommnas givervis =)

/Jimmi
Användarvisningsbild
av wissel
Är du i Sö. Sthlm så kan jag hjälpa dig !
av Kinng
Uppdatering.

Bokade tid för felsökning på volvo, första tiden var på måndag.
Jag tänkte att eftersom jag ändå inte skulle använda bilen så kunde jag lika gärna köra upp den och hoppas på att de fick en lucka tidigare.

Stannade till på macken just innan volvo för att kolla oljan i lådan och motorn. Stickan till lådan fick jag inte tag på men oljan i motor var som den skulle. Men till min förvåning när jag startar bilen igen finns det inga varningslampor och bilen fungerar precis som vanligt igen.

något borde väl vara galet så jag funderar på att lämna in den på volvo på måndag för felsökning iaf, eller ska jag strunta i det och köra tills det händer någonting mer?

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]