Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jajoxc60 skrev:
Micke008 skrev:Har du varit inne med din bil på service eller uppdatering innan?
...
Nepp, det är första servicen och uppdateringen. ...
Droopy skrev:Går det på något sätt att få fram mjukvaruverionen i sensus displayen?
Jag känner inte till något sätt att se denna version.
S80V8AWD skrev:Upplever du att suben spelar annorlunda nu också?
Ja, förut hade jag subben av. Nu har jag den påslagen och på normal volym. Hela musikupplevelsen är väldigt engagerande nu och inget i ljudet sticker ut på ett irriterande sätt.

Riktigt glad idag

/ j
Mycket bra nyheter!
Jag har kört enligt dina inställningar (med små mina egna justeringar) som du hade angivit tidigare i trådet att minimisera det helt negativa intrycket av f.d. mjukvaran och det har funkat bra.
Att få se dina nyvarande inställningar t o m subbens vore ju fint också.
/Alex
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Micke008 skrev:Nu har jag fått en trevlig liten produkt. som förändrar ljudet i bilen!
TM6 från NAV-TV den fixar 6 lågnivåutgångar som man kan koppla in slutsteg på.
Kopplade in den i bilen ikväll, den ersätter slutsteget under framsättet, det vill säga den kopplas in på fiberkabeln och sen har man upp till 6 lågnivåutgångar som man kopplar in valfria slutsteg.

Mycket renare ljud, går att spela högre, bättre bas, mjukare ljud, mer detaljer. Ringsignalen till HF låter mycket bättre än innan.

Det finns möjlighet till filter hög, låg och bandpass samt tidsjustering för respektive kanal.
Och även EQ på 31 band. Har dock inte testa dessa funktioner ännu utan bara kört rent "stereoljud" till ett slutsteg till fronthögtalarna.
Har du en beta eller en skarp. Var köpte du och vad kostar den?
av Micke008
VolvoB20 skrev: Har du en beta eller en skarp. Var köpte du och vad kostar den?
Produkten "hårdvaran" är skarp dock ej ut på marknaden ännu. Mjukvaran till min box eller Premium Sound började de arbeta med efter att jag fick boxen. Dock hade de redan en lösning klar till Volvos mindre stereo så en stor del av arbetet var nog redan gjort. I USA kommer den kosta 1000 dollar.
Det är navtv.com som tillverkar den.
Ouch.... 7000 kr i USA då kommer den kosta 14000 i Sverige ..... För en D/A omvandlare i bilen, :-O) Jag behöver den ju bara för att få en analog signal till subben....

Ytterligare ett bevis på hur konsumenten drabbas när man väljer icke öppna standarder. I vilken CD spelare för 129 kr som helst sitter ju en D/A omvandlare som omvandlar 44.1 kHz 16 bil Digital->Analog. Så billigt/bra kan det bli när man har en defactostandard som flera använder.

Bra med din info, håll oss uppdaterade, kanske kommer en billigare variant utan eq. :shock:
moffe skrev:Jämför nu med VAG bilar,
Det finns ju två sätt. Antigen är man megastor leverantör som Apple, Google, VW, GM etc, då gör det inget om man kör egna lösningar för det finns underlag för att ta fram en drös med eftermarknadsprylar till vettigt pris då marknaden är så stor.

Eller så är man liten och kör med etablerade standarder eller defacto som Bluetooth, USB, RCA-kontakter, MP3 osv... då kommer det att finnas massor av eftermarknadsprylar tll konkurreskraftiga priser som passar också.

Är man däremot liten och kör en egen lösning så leder det ju ofelbart till att det blir ohemult dyrt/svårt att få tag på som eftermarknad.
VolvoB20 skrev:Ouch.... 7000 kr i USA då kommer den kosta 14000 i Sverige ..... För en D/A omvandlare i bilen, :-O) Jag behöver den ju bara för att få en analog signal till subben....

Ytterligare ett bevis på hur konsumenten drabbas när man väljer icke öppna standarder. I vilken CD spelare för 129 kr som helst sitter ju en D/A omvandlare som omvandlar 44.1 kHz 16 bil Digital->Analog. Så billigt/bra kan det bli när man har en defactostandard som flera använder.

Bra med din info, håll oss uppdaterade, kanske kommer en billigare variant utan eq. :shock:
Priset bör landa strax under 10 000:-
Dock är det ju på gott och ont lite mer än en D/A omvandlare, och något dyrare komponenter än de som sitter i en enkel CD.
Man får ju se det som en processor eller en avancerad huvudenhet då den integrerar med stereon i bilen i det digitala MOST-nätverket så det blir "en enhet".

Jag har ikväll fått en uppdatering av mjukvaran som löste några bugar som jag upplevde tidigare, ljudet har dock hela tiden varit lika bra.

Efter de veckorna som jag har lyssnat på bilen efter att jag fick in TM6 och ett slutsteg så är det mycket stor skillnad mot Volvos Premium Sound. På alla punkter bättre. Just nu har jag ett 100watt Mosconi slutsteg inkopplat till fronthögtalarna och mer bas (när det ska vara mycket bas) än innan men också renare ljud. Med standardsteget så kan man höra att det låter som bashögtalarna inte orkar med all effekt, men det är slutsteget som inte orkar lämna tillräckligt med effekt... Lägger man sen tillmöjlighet att tidljustera högtalarna på samma sätt som i hemmabion för optimalt ljud så kan man få till det ännu bättre.

Kommer snart att ersätta alla högtalarna fram och även driva dem på separata kanaler/steg.

Undra om jag är ensam om att vilja uppgradera ljudet i en nyare Volvo, om alla andra är nöjda med det som är där?
Volvo skriver ju att min stereo är i Världsklass då måste den väl vara det, eller?
Finns det någon som håller på mycket med ljud eller är kunnig inom området?
Hur skall man ställa in High Performance för att det skall låta optimalt? Jag lirar mest dunka där de sjunger ganska mycket.
Vad skall 60Hz, 200Hz, 1kHz, 3kHz, 12kHz ställas in på? :D
Tack på förhand!
KarlE skrev:Finns det någon som håller på mycket med ljud eller är kunnig inom området?
Hur skall man ställa in High Performance för att det skall låta optimalt? Jag lirar mest dunka där de sjunger ganska mycket.
Tack på förhand!
Om allt hade varit okej från början så skulle man inte behöva göra något mer än justeringar efter eget tycke och musiksmak. Testa dig fram låter det bättre så är det säkert det, hör du ingen skillnad så spelar det ingen roll.

Sen spelar det en viss roll vilken mjukvara du har i din bil, tidiga ex. av Permium Sound har en bug... Men efter man har fått den tillrättad så låter det okej med standard, men sen kan man öka 60 och 200 något för mer dunka. Lyssnar du på mycket MP3 så spelar 12kHz inte så stor roll då MP3 reducerar den informationen ganska mycket. Röster ligger i mellan 1-5kHz så då bör du justera 1 och 3 kHz om du vill ha tydligare eller svagare röster i musik.
Micke008 skrev:
KarlE skrev:Finns det någon som håller på mycket med ljud eller är kunnig inom området?
Tack på förhand!
Om allt hade varit okej från början så skulle man inte behöva göra något mer än justeringar efter eget tycke och musiksmak. Testa dig fram låter det bättre så är det säkert det, hör du ingen skillnad så spelar det ingen roll.

Sen spelar det en viss roll vilken mjukvara du har i din bil, tidiga ex. av Permium Sound har en bug... Men efter man har fått den tillrättad så låter det okej med standard, men sen kan man öka 60 och 200 något för mer dunka. Lyssnar du på mycket MP3 så spelar 12kHz inte så stor roll då MP3 reducerar den informationen ganska mycket. Röster ligger i mellan 1-5kHz så då bör du justera 1 och 3 kHz om du vill ha tydligare eller svagare röster i musik.
Tack! =)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 17

Jag har också graderad laddtrycksmätare[…]

Generellt erbjuder Volvo tillbehör som de ans[…]

Solenoid b4b

Tidigare PV hade mm gänga på vissa dela[…]