Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Två punkter!

D3 är också en miljöklassad bil med 136hk, har för mig att den är med både automat och manuell, men blev lite osäker när jag kollade på Bygg din bil nu eftersom det inte är någon PS i den..

Automatlådan är en PS, dvs med kopplingar och det gör att det tenderar till att gå lite ryckigt när man ska precisionsköra. Det är inte som en vanlig slirautomat som driver hela tiden, utan den släpper när man trycker på bromsen! Jag är inte helt säker på att PS gör så men det är min erfarenhet av DSG lådan som jag har i min passat!!
av Mccartney
mattish skrev:Två punkter!

D3 är också en miljöklassad bil med 136hk, har för mig att den är med både automat och manuell, men blev lite osäker när jag kollade på Bygg din bil nu eftersom det inte är någon PS i den..

Automatlådan är en PS, dvs med kopplingar och det gör att det tenderar till att gå lite ryckigt när man ska precisionsköra. Det är inte som en vanlig slirautomat som driver hela tiden, utan den släpper när man trycker på bromsen! Jag är inte helt säker på att PS gör så men det är min erfarenhet av DSG lådan som jag har i min passat!!
Innebär detta att geartronic lådan är mjukare att köra med än PS o DSG lådorna?
av mattish
Spoiler »
Endast precis i finlirsmanövrar. När man kör som vanligt är det inga problem. Min kan ibland på för sig att slänga i en växel, men det är ju när man provocerar och kör hårt. Inte annars.

DSG och PS kopplar ju ur och lägger i nästa växel, men det är inget som märks eftersom det är två kopplingar på den. Vanlig slirautomat slirar mellan växlarna så där känner man kraftförlusten istället.

Jag har beställt och provkört D2 PS och jag tyckte den funkade fint!
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är en missuppfattning att en konventionell automatlåda tappar kraften i växlingarna. Det upplevs vanligtvis så då dagens lådor har lockup, som är inkopplad större delen av tiden, men i regel lättas på/släpps helt under själva växlingen. Just då utför alltså den hydrauliska kopplingen sitt jobb som momentomvandlare, dvs. den ökar det tillgängliga momentet på utgående axel. Den gör det genom att låta motorn gå fortare än vad farten och utväxlingen egentligen medger, varför man lätt kan tro att lådan inte driver längre, när motorn ökar lite i varv. Själva växlingarna i en konventionell automatlåda går annars till på just det sätt som en dubbelkopplingslåda manövrerar sina lamellkopplingar, alltså en övergång från en bromsning/koppling till en annan.
Dock ger den hydrauliska momentomvandlingen i den konventionella lådan även upphov till uppvärmning av oljan i omvandlaren, något som tyvärr ökar förlusterna. Allt den ökade effektuvecklingen blir inte till ett högre moment på utgående axeln. Vilket förstås är anledningen till att man i energibristens spår söker andra vägar också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20

Bara miljöklassad men manuell 119 gram, Geartronicen drar upp den till 149 gram.
av mattish
VolvoB20 skrev:

Bara miljöklassad men manuell 119 gram, Geartronicen drar upp den till 149 gram.
Ok, läste någonstans att den skulle vara miljöklassad med automaten också. Men det är bra att dom börjar öka effekten i sina miljödieselar, Steget upp till Passat och Audi är ganska stort och 140hk är mer accepterat bland de flesta än 115hk.
Användarvisningsbild
av torwald
Jag har under min relativt korta tid som bilägare haft varannan bil manuell och varannan med automat. Varje gång jag kör genom Tingstadstunneln/rusning i stan, så lovar jag mig själv att aldrig skaffa något annat än automat. Men så fort det inte är kökörning gillar jag inte den extra bränsleförbrukningen det har inneburit för mig att köra automat.
av mattish
torwald skrev:Jag har under min relativt korta tid som bilägare haft varannan bil manuell och varannan med automat. Varje gång jag kör genom Tingstadstunneln/rusning i stan, så lovar jag mig själv att aldrig skaffa något annat än automat. Men så fort det inte är kökörning gillar jag inte den extra bränsleförbrukningen det har inneburit för mig att köra automat.
Och att man inte kan bestämma inför kurvor osv gillar jag inte med automatare.. Men visst är det gott, framförallt om man är upptagen med annat också!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
torwald skrev:Jag har under min relativt korta tid som bilägare haft varannan bil manuell och varannan med automat. Varje gång jag kör genom Tingstadstunneln/rusning i stan, så lovar jag mig själv att aldrig skaffa något annat än automat. Men så fort det inte är kökörning gillar jag inte den extra bränsleförbrukningen det har inneburit för mig att köra automat.
Då är ju en dubbelkopplingsautomat perfekt då den inte drar upp förbrukningen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jpennerb skrev:Det är väl sådana situationer som en automat verkligen kommer tills sin rätt. Lägger ofta till för husvagn och släpkärror samt mycket backning med tungt släp och oftast i uppförsbacke. Att utföra detta med en manuell låda så är lamellerna snart slut.
Trådskaparen vill ju ha en miljöklassad bil och det klarar bara dubblekopplingslådan som ju har lameller i automaten.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)