Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man kan ju säga att man slipper den och kanske den av någon anledning inte behövs på MY09, å andra sidan har bl a Taxi Stockholm haft jättemycket problem med sina 2,5FT (många är 09:or) och många 09:or har fått ny topp och annat. Någon exakt statistik är nog inte enkel att få fram men många bilar är det (har däremot inte hört om problem hos bilar med normalbilistmil). Jag skulle m a a vad som står i denna tråd dra öronen åt mig och det är väl inte som inte som man, för Volvo och andra märken, får mindre betalt för en etanol- än en ren bensinbil.
PH
Om jag tolkar dig rätt ska man undvika flexifuel över huvudtaget?
perhall skrev:
Man kan ju säga att man slipper den och kanske den av någon anledning inte behövs på MY09, å andra sidan har bl a Taxi Stockholm haft jättemycket problem med sina 2,5FT (många är 09:or) och många 09:or har fått ny topp och annat. Någon exakt statistik är nog inte enkel att få fram men många bilar är det (har däremot inte hört om problem hos bilar med normalbilistmil). Jag skulle m a a vad som står i denna tråd dra öronen åt mig och det är väl inte som inte som man, för Volvo och andra märken, får mindre betalt för en etanol- än en ren bensinbil.
PH
Hur många 2.5T jämför du med som har ett liknande körsätt?

Att etanolbilar har sämre andrahandvärde beror på rådande dieselhysteri. Tror inte många gör en egen analys utan det är flockbeteende som gäller.
Hemgårn skrev:
PH
Om jag tolkar dig rätt ska man undvika flexifuel över huvudtaget?
Jag kan absolut tänka mig en flexifuel, men eftersom jag har privatbil och själv får betala problem med dåligt andrahandsvärde och ev. reparationer utanför garanti gjorde jag lite research mot bakgrund av debatten om dåligt andrahandsvärde och alla bilhandlare jag pratade med bekräftade att det är svårare att byta in en FT än en T. Taxi tog upp problem med motorer för etanol-/gas-bilar och även bilpriser.se visar på lägre andrahandsvärde. Samt då detta med ventiljustering, rätt mycket åtgärder på MY11 och MY12 VAG-motorer med etanoldrift etc.
/PH
MattiasD skrev:
perhall skrev:
PH
Hur många 2.5T jämför du med som har ett liknande körsätt?

Att etanolbilar har sämre andrahandvärde beror på rådande dieselhysteri. Tror inte många gör en egen analys utan det är flockbeteende som gäller.
Det finns hur många gamla 5-cyl bensinturbovolvo som helst som håller utmärkt med många mil (motorn kom 1991 i 850:n i sin första utveckling). Sen finns det nog inte många S80/V70 2,5T MY08/09 som gått 30 000 mil. Men mönstret från Taxi Stockholm är entydigt: etanol- och gasbilar har problem med drivlinor, gäller etanolsaab och gasvolvo mest men även etanolvolvo och gaspassat samt i viss mån gasmercor.

Att det råder dieselhysteri håller jag med om. Märkligt att gamla törstiga dieslar från 2008 med hög förbrukning och 5000 i skatt är så dyra.

PH
perhall skrev:Det finns hur många gamla 5-cyl bensinturbovolvo som helst som håller utmärkt med många mil (motorn kom 1991 i 850:n i sin första utveckling). Sen finns det nog inte många S80/V70 2,5T MY08/09 som gått 30 000 mil. Men mönstret från Taxi Stockholm är entydigt: etanol- och gasbilar har problem med drivlinor, gäller etanolsaab och gasvolvo mest men även etanolvolvo och gaspassat samt i viss mån gasmercor.

Att det råder dieselhysteri håller jag med om. Märkligt att gamla törstiga dieslar från 2008 med hög förbrukning och 5000 i skatt är så dyra.

PH
Förvisso, men jag tänkte om Volvo gjort någon konstruktionsändring i samband med My09. Typ den eviga jakten på konstnader som försämrat hållbarheten. Eller handhavandeproblem (ala DSG lådorna) eller slarv med service. På tal om service brukar väl tillverkarna "åtgärda" dåliga konstruktioner med extra punkter i serviceprogrammet. Andra sidan är taxi någon form av extremanvänding coh frågan är hur relevant det är för normalbilisten. Jag kan inte minnas att det finns någon här på jagrullar.se som haft topp-problem med din 2.5FT.
På ett sätt är ju taxi extremanvändning, å andra sidan skulle jag säga att taxi i allmänhet kör rätt lugnt numera. När jag började min professionella karriär på 90-talet körde Top Cab som biltjuvar, nu kör alla taxi väldigt lugnt. Har inte blivit omkörd av en taxi på flera år. Men mycket kör de i antal mil och timmar.
PH
perhall skrev:
Jag kan absolut tänka mig en flexifuel, men eftersom jag har privatbil och själv får betala problem med dåligt andrahandsvärde och ev. reparationer utanför garanti gjorde jag lite research mot bakgrund av debatten om dåligt andrahandsvärde och alla bilhandlare jag pratade med bekräftade att det är svårare att byta in en FT än en T. Taxi tog upp problem med motorer för etanol-/gas-bilar och även bilpriser.se visar på lägre andrahandsvärde. Samt då detta med ventiljustering, rätt mycket åtgärder på MY11 och MY12 VAG-motorer med etanoldrift etc.
/PH
Jag har ju själv ganska nyligen köpt en T4F så jag vet hur tugget går hos bilförsäljarna. Rådet var att köpa diesel men bilförsäljarens argument var enkla att punktera. Men det mesta kokar ner till att allt är bara spekulation. Ökade priser på fossila bränslen, i kombination med låg försäljning av flexifuelbilar, kan mycket väl göra att flexifuelbilarna är hett eftertraktade om ett par år. Jag tror heller inte att bilförsäljaren "vill mitt bästa". Han ville bara sälja en dyrare bil.
2.5FT MY09 behöver alltså ingen ventilkontroll, men det behövs för MY10 och framåt. Men hur är det för 2.5T MY10 och framåt? Det känns ju mer logiskt att det är det höjda effekten som kräven den här åtgärden och INTE det faktum att motorn kan tankas med etanol.
MattiasD skrev:2.5FT MY09 behöver alltså ingen ventilkontroll, men det behövs för MY10 och framåt. Men hur är det för 2.5T MY10 och framåt? Det känns ju mer logiskt att det är det höjda effekten som kräven den här åtgärden och INTE det faktum att motorn kan tankas med etanol.
Bra fråga! Å andra sidan borde ju även äldre (T/FT om det nu inte är etanolspecifikt) ha det när de får Polestar och 258 hk./PH
Det enkla svaret är att det behövs på alla 2.5FT men man kan inte utöka service på gammal årsmodell. Ingen skillnad mellan årsmodellerna, enbart av "politiska" skäl. Så är man verkligen mån om sin bil bör man göra det även på MY09 även om det inte står i serviceboken...
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]