Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Går det på något sätt att kolla om avsaknaden av kyla beror på läckage eller magnetventilen?
Det med shimsningen...

Allt verkar fungera på min bil. Men den blåser in vanligt luft. Dessutom för fullt. Om jag ställer om ECC på värme, lugnar den sig och blåser uppvärmt luft.

Vid kyla (då jag ställer temp på 18 gr t.ex.) går fläkten på max i all evighet.

Jag kan fylla på denna. Som förra gången. Men de "knackade" på ventilen med.
Därför känns det lite si och så. Trots allt handlar det om 700-800 bara för att fylla på...

EDIT. Här ska jag samla lite jag hittar. Bara för att kunna hitta lättare själv.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=42292

http://volvoforums.com/forum/volvo-850- ... ming-6665/

EDIT 2012 06 04

Lite fram i tråden står det lite fel. Första killen som kollade trycket hade trasiga instrument att mäta tryck med!
Först senare konstaterades att det var samma tryck på hög som lågtryckssidan. Dvs 3,5 Bar. Oberoende om magnetkopplingen slog till eller inte.
Man kunde se att kompressorn arbetade, dock utan att bygga upp trycket.
Senast redigerad av 2 kamilenski, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Verkar ju som ditt köldmedel sätter en peng på kondensorn. Jag har problem att när det blir upp mot 25-30 ute så slutar min ACC att fungera så jag ska schimsa nu i vår. Att ECC blåser på med luft beror ju på att om du ställty in 22 grader och tempgivaren värdet 26 så blåser ju ECC på med luft för att få ned temperaturen. Kollat felkoder?
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev:Går det på något sätt att kolla om avsaknaden av kyla beror på läckage eller magnetventilen?
Det med shimsningen...
Huruvida magnetkopplingen drar eller ej måste du väl ändå uppmärksamma :o . Även om det mesta drunknar i dieselknattret :lol: .
Även om det fattas några gram köldmedel brukar man åtminstone få lite kyla på förarsidan.
av kamilenski
Har inga std felkoder lagrade i bilen. Har bokat tid hos en "påfyllare" ;-)
av Provocative
Vet du vart magnetkopplingen sitter är det inte svårt att se om den funkar eller inte. Slå på motor o AC. När den slår till så petar du med en tumstock på den. Stannar skivan behöver den schimsas. Förlorar du några decimeter så funkar den bra:D
Men det finns en säkerhetsspärr som gör att den inte slår till om det är för lite köldmedie i systemet. Så du gör rätt i att fylla det till att börja med.
Användarvisningsbild
av Perra83
Om det är för lite gas i systemet så går inte kompressorn till och då borde en felkod sättas.
av kamilenski
Var sitter skivan? Ytterst eller närmare kompressorn?
av kamilenski
Vill / kan någon hjälpa mig med att hitta tråden där man shimsar magnettkopplingen?
av kamilenski
Nu har jag hittad den. Bladet är 0,6mm. Troligen är det 0,8mm där.
Oberoende på om jag har AC "ON" eller "OFF" uppträder den likadant. Ej inkopplat i 10 sekunder, inkopplat (drar) i ca2-3 sekunder.

http://www.forumbilder.se/show.aspx?iid ... 01058Aa04c

Vad tycker ni?
av T-rex
Som du beskriver tycker jag det låter som för lite gas..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]

Var sitter Volvo On Call batteriet i bilen och vad[…]

Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]