Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av LilleKrille
Volvo 740 1989 B230F
Min kylarslang från expansionskärlet börjar bli dålig, kikade på Biltema, men dom verkar inte ha någon sådan. Tänkte köpa en bit amerad bilvärmeslang, men vilken dimension (in/ut vändigt) ska den ha? (har inte lust att slita av den dåliga slangen och mäta innan jag har köpt ny). Eller finns det nån som vet var man köper en "riktig" slang för en billig peng?
av volvoyamha
ifrån expansionskärlet har du två slangar...
en tunn som sitter längst upp på kärlet som går till åvankant på kylaren
Sedan en tjockare som går ifrån under sidan på kärlet till mitten på kylaren.

Vilken är det? som det låter är det den grövre?

mvh
Användarvisningsbild
av päpplet
Slang är något du bör undvika att köpa från biltema. Allt som är gjort av gummi som jag köpt därifrån har spruckit på bara något år :roll: Bättre gå på skroten och köpa för nån tjuga eller bullpåse för originalen är sällan dåliga
Användarvisningsbild
av charm76
päpplet skrev:Slang är något du bör undvika att köpa från biltema. Allt som är gjort av gummi som jag köpt därifrån har spruckit på bara något år :roll: Bättre gå på skroten och köpa för nån tjuga eller bullpåse för originalen är sällan dåliga
Jag köpte min på Mekonomen och jag säger som så här: Det finns en anledning till att de är billigare... :???: Bytte i juni förra året, ställde av bilen i mitten av augusti (sommarbil) o nu när den togs ut läckte den vatten från Mekonomenslangen. Och med tanke på att Biltema är bra mkt billigare än Mekonomen så, nej. Du tjänar i längden på att köpa originaldelar när det kommer till såna viktiga grejer. Sen är Biltema helt okej vad gäller avfettning o såna där förbrukningsprylar, men jag skulle inte våga chansa på att sätta i nåt viktigare i bilen därifrån.
Med ett undantag: Min 740 går med en startmotor från Biltema då den gamla gick sönder en söndag, o döm om min förvåning när det ligger en testlapp i kartongen från Bosch! :shock:
Den går fortfarande... :mrgreen:
Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

jäklar, här var det tidig på, ja h[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]