- lör 05 maj 2012, 17:06
#643090
Hejsan!
Jag läste nyligen en artikel om Volvos senaste skönhet på drivlinesidan; den de i V60 kallar för D6. 215hk dieselmotor på framhjulen och 70hk elmotor på bakhjulen. Upp till 5 mils räckvidd vid enbart eldrift står det, men inget om regenerering/laddning under gång a la Toyota Prius eller BMW.
Jag inser att jag bara förutsatte att även Volvon skulle kunna ladda batterierna under "motorbromsning", men så verkar inte vara fallet.
Hur kommer det sig? Jag kan själv lite för lite om hybridbilar för att komma på några hållbara argument för el. emot de båda varianterna, som sagt blev jag mest förvånad över att D6:an inte verkar jobba på ex. Toyota-Prius-sätt.
Det vore kul att lära sig lite av alla gurusar här! :)
MVH Elias
Jag läste nyligen en artikel om Volvos senaste skönhet på drivlinesidan; den de i V60 kallar för D6. 215hk dieselmotor på framhjulen och 70hk elmotor på bakhjulen. Upp till 5 mils räckvidd vid enbart eldrift står det, men inget om regenerering/laddning under gång a la Toyota Prius eller BMW.
Jag inser att jag bara förutsatte att även Volvon skulle kunna ladda batterierna under "motorbromsning", men så verkar inte vara fallet.
Hur kommer det sig? Jag kan själv lite för lite om hybridbilar för att komma på några hållbara argument för el. emot de båda varianterna, som sagt blev jag mest förvånad över att D6:an inte verkar jobba på ex. Toyota-Prius-sätt.
Det vore kul att lära sig lite av alla gurusar här! :)
MVH Elias
MVH Elias
XC90II T8 Inscription -17 (nuv)
V70II 3,2 Momentum -08 (såld)
S40N 2,0D Momentum -06 (såld)
854 GLT -92 (såld)
460 2,0 -95 (såld)
XC90II T8 Inscription -17 (nuv)
V70II 3,2 Momentum -08 (såld)
S40N 2,0D Momentum -06 (såld)
854 GLT -92 (såld)
460 2,0 -95 (såld)