Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
"Ett fräscht batteri ska visa över 13V när det är fulladdat!"

Njaaa, 12,7 volt räcker i viloläge. Det är laddspänningen från generatorn som skall vara över 13,8 volt. Och den mäter man på batteripolerna medan generatorn laddar.
Kolla bilden längre upp i tråden.
av xxargs
Om batteriet inte laddas ur med 0.1 Volt per dag när batteripolerna är bortkopplade men gör det när batteripolerna är anslutna så drar bilen tjuvström av någon orsak .

om 0.1 Volt per dygn försvinner så kan man säga att ca 10% av batterikapaciteten försvinner per dygn och du skall leta efter något som drar ca 300 mA (0.3 Ampere) och ca 3.5 Watt - vilket påminner mycket om en glödlampa i förbrukning

En sak som kan vara väldigt bra att köpa när man skall jaga sådana här fel, är en tångamperemeter (som också är en multimeter) - man sätter käften runt kabeln man vill mäta strömmen (efter 'zero' när ingen kabel finns i käften) och se hur mycket ström som går i dessa.

det viktiga är att titta efter en modell som har en 40 ampere - läge för likström, dvs har upplösning för 0.01 ampere (10 mA), tex. biltema 15228 för 649:-

men köp _inte_ 15287 449:- då 200 spänn mindre gör att du inte kan mäta ström på 10 mA-nivå utan först vid 100 mA-nivå och det är inte användbart för felsökning av tjuvströmmar
av Rådlös
En variant på felsökning efter "tjuvläckströmmar" är att sätta tångamperemetern runt minuskabeln på batteriet. Sedan plockar man ur och i säkringarna, en i taget. Om man ser att tjuvströmmen upphör på någon säkring så har man hittat den kretsen där felet förmodligen finns. Då blir det enklare att söka vidare.
av andy78
Jag brukar ofta göra detta genom att sätta en multimeter i serie.
Bilen jag arbetade på häromdan drog 220ma i viloläge, utförde ovan och rykte säkringar när jag drog en specifik säkring så sjönk strömmen till runt 20ma vilket är normalt.
visade sig vara säkringen för larmet, elhissarna samt centrallåset.
Larm å c-lås kan jag leva utan dock jobbigt att inte kunna öppna fönstren.

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]