Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JoGu
Verkstaden var väldigt fundersamma över felet. De brukar vara väldigt bra på det mesta men gasbilar är ju ganska ovanliga trots allt. Jag ska se om jag kan hitta någon verkstad som är insatt i Bi-fuelbilar. Det verkar som om det går att renovera gasregulatorn (om det är den som är trasig). I värsta fall får jag stänga av gasen och köra på soppa istället, men då missar man tyvärr själva poängen med gasbil.
av xxargs
om du kan stänga av gasen så mycket att det är trycklöst och kör på bensin så lär du upptäcka om problemet är kvar eller inte - är problemet kvar så har du förmodligen problem med topplocket, försvinner det med bensindriften så kanske det är gasregulatorn ändå...

dock är det för mig skumt att det ens teoretisk skall vara möjligt för fordonsgasen skall kunna hitta in till kylsystemet...

---

att du får tryck kvar efter en stund även om du har släppt ut lite av gasen ur kylaren beror att gasen har löst sig i vätskan av övertrycket i systemet (Henrys lag) på samma sätt som kolsyra löser sig i läsken och vill inte bubbla ut igen förrän trycket försvinner.
av svda
xxargs skrev:dock är det för mig skumt att det ens teoretisk skall vara möjligt för fordonsgasen skall kunna hitta in till kylsystemet...
Jag tror att det hänger ihop så här.
I regulatorn sänks trycket under expansion i det närmaste adiabatiskt (utan värmeutbyte med omgivningen). Regulatorn har därmed samma funktion som expansionsventilen i en förångare t.ex. i en AC eller kyl/frys. Regulatorn och gasen efter regulatorn blir därmed väldigt kall. För att försäkra sig om att bränslet efter expansion är i gasfas och inte djupfrysa ventilen så värmer man med hjälp av motorns kylvatten.
Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de […]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]