Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomainen
Nu vet man inte vad man ska ta sig till.
V70:in (01a) har dragits med enmassa knarrande i framvagnen en tid nu och igår bytte jag fjäderbenssäten och isolatorer på fjäderbenen båda sidorna. Jag hade läst på rätt bra innan och bytet gick i det närmaste problemfritt. Jag kom till och med ihåg att sätta under en domkraft för att hålla upp länkarm/bromskivan - där drivknuten sittet fast, när jag skulle ta loss fjäderbenen, eftersom jag har läst att knuten kan hoppa ur annars.
När allt var klart och ihopskruvat åkte jag hem i tron att jag hade lyckats..

Idag tänkte jag ge mig på att byta de inre styrlederna som har glappat lite tidigare. När jag ligger under bilen för att ta lös inre leden ser jag till min fasa hur tjock olja har tryckts ut från högra drivaxeldamasken. Se (Bild.) Damasken har släppt från sitt fäste och är fylld med fett. Paniken börjar sprida sig. Jag kollar längre in under bilen och ser då hur den inre axeln som går in i växellådan verkar ha glidit ut 2-3 mm. (Se bild2) Jag känner lite på axeln och den glappar lite lite grann. (Ännu mer panik!) Avröt skruvandet och började fundera vad jag skulle ta mig till. Det är söndag och allt är stängt. Jag har bilen stående nere i garaget på jobbet och den måste bort ikväll. Det gick ju dock bra att köra hem igår utan problem? Märkte inget konstigt med bilen då, men jag måste ju ha misslyckats med stabiliseringen av drivaxeln på nåt sätt när jag krängde lös/satt ihop höger fjäderben igår.

Vet inte vad jag ska ta mig till. Har försökt googla och söka här på forumet om hur man ska få ihop allt igen. Jag har aldrig befattat mig med varken drivknut eller drivaxlar tidigare och det är inte helenkelt att förstå hur detta ska lösas. Verkar inte finnas någon vettig guide med bilder heller..
Någon kunnig person med hjärterum som kan komma med något klokt tips? Vågar jag köra ut bilen ur garaget utan att risker att allt faller samman? Kostar det blod att lämna in den till verkstad? Jag vill helst göra det själv, men är det här en lätt sak att fixa?
Kom med råd.............

Drivaxelknutsdamask:
Bild

Inre knut växellåda:
Bild
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Det ser ok ut vid växellådan. Så länge du inte lossat på stödlagret till drivaxeln ska det inte vara någon fara.

Drivaxeln ser värre ut. Damasken ser ju ut att ha gått sönder på nå vänster. Är det något glapp i knuten? Hugger det om du snurrar runt hjulet?

Jag har nämligen lyckats med konsten att separera inre drivknuten helt och var yttre drivaxeln helt lös, den drev ingenting och kunde låsa sig när man vred runt. Känner du inget glapp, den driver normalt etc så ska det inte vara någon fara. Men sen vad du ska göra med damasken är en annan femma....
av Tomainen
Ska den verkligen sitta sådär vid växellådan? Ser ju ut som att den kromade delen på axeln (se bild) som sitter mot växellådan egentligen ska sitta inne i lådan, om du förstår vad jag menar. Ser ut som att den åkt ut lite.... Det verkar ha läkt ut lite växellådsolja också där axeln går in i lådan.. Är det säkert att den inte ska tryckas in på nåt vis?

Knutdamasken har lossnat i det större fästet. Jag har dock ingen erfarenhet från drivknutar, så jag vet inte hur det ska se ut riktigt. Har inte dragit loss damasken med rädsla för att förstöra något mer. Men den är fylld med fett, men det kanske är normalt? Bilen gick ju konstigt nog att köra hem och tillbaka (ca 5km) utan att jag märkte något konstigt.. Vid något tidigare damaskbyte verkar dom ha haft buntband som slangklämma. Man ser den knappt på bilden.

Bytte vänster styrled nu, det gick fint iaf. Jag väntar och våndas över hur jag ska göra med knuten. Om jag vågar mig på att smygköra hem bilen och slänga in den på nån verkstad till veckan. Men det kommer väl kosta tjocka slantar säkert.. Faaan så less jag blir
av oldtimersmc
Du svara själv på din fråga buntband detta har hänt förut så det är lugnt tryck tillbaka damasken och dra på ett nytt buntband eller en kraftig ståltråd.
Axeln kan du försöka trycka in så du "känner " att det klickar till då sitter låsningen där den skall men det är ingen fara axeln är bara dit trykt splines och en låsfjäder.
Drivknuten mår naturligtvis inte bra av att damasken varit öppen och exponerats för grus så du bör byta den allt rengöra och fetta in den ånyo.

Men klappa dit skiten och kör hem ev leta efter en ny drivaxel på skroten och byt i egen regi bara att dra ur axeln ur lådan.
av Tomainen
Det löste sig tillslut. Var in på volvo verkstan i stan och snacka med en kunnig mekaniker. Han sa precis som du Oldtimersmc och det som även var min känsla. Bara damasken som krängt av inre knuten. Hade knuten hoppat ur så skulle allt trasats sönder när du körde hit fick jag förklarat. Mellanaxeln in i lådan var det ingen fara med heller. Den satt visst låst i en järnsak med några bultar. Det som behövde göras dock och som jag gjort ikväll var att ta bort slangfästena från damasken. Skjuta ner damask lite så man kommer åt. Spraya rent Drivknut + insidan av damasken med en nåt sprayrengöringsmedel som mekanikern rekommenderade (Jag köpte lite lacknafta också för säkerhetsskull), Blåsa ur knut och damask med tryckluft, torka ur lite varsamt med bra papper som inte luddar och sen upprepa samma vända några gånger till. Sen lät jag det självtorka 2-3 timmar. Sen var det bara smälla på med drivknutsfett på/i drivknut + i damask. Köpte fett och även slangklämmor av mekanikern. Sen på med slangklämmorna, använde en hovtång, gick finemang. Torka bort det sista fettet som kom utanför. Och sen klart!

Inre knuten rengjord och redo för infettning:
Bild

Infettad, å damask tillbakasatt och allt klart:
Bild

Rengöringsmedel till knut o damask. Sprayflaskan var jag mäkta imponerad av. Spolade bort fettet från knuten på en nafs!
Bild

Inre styrled precis bortplockad:
Bild

Skillnad nya/gamla styrleden
Bild

Så under dessa dagar har jag bytt följande:
Fjäderbenssäte + isolator i fjäderben båda sidor. (Hade gnek och knarrljud i framvagnen så det störde nåt så fruktansvärt) Problemet löst.
Glapp inre styrled båda sidor. Byttes även det. Gick hur fint som helst. Bara att ta i för kung och fosterland och ha rätt typ (längd) av rörtänger till hands för mothåll och avskruvning.
Bytt vä yttre styrled. Den på högersidan såg så ny och fin ut.
Bytt damask över inre styrled höger sida. Den gamla råkade jag ha sönder när jag skulle bort med slangklämman :)

Härnäst blir de in med bilen för en hjulinställning

Jag har inte haft mekvana tidigare när det gäller bilar. Men man lär sig av att försöka och att göra misstag ibland. På köpet får man sen en skön känsla när man lyckats och gjort allt själv och får också behålla en massa pengar som man kan göra annat roligt för.
Användarvisningsbild
av Nexus
På bilden med inre knuten ser du fästet sitter strax innanför till mellan axeln . Om du lossar "överfallet"( sitter med 2 skruvar) och innanför det sitter det ett lager fast på axeln. Så länge ingen lossat överfallet eller de 4 skruvarna som håller hela fästet kan ej axeln åka ur lådan. :D

Visar med pilar vilka 2 skruvar som håller överfallet till lagret på mellanaxeln.

Bild
av Tomainen
Jo precis det var det jag menade med "järnsak med några bultar". Men det är ju sådär, har man aldrig varit och rotat i områdena förr så har man ju ingen kunskap. Men nu har jag förvärvat kunskap om hur drivknutarna sitter dels genom er som svarat i den här tråden, genom att läsa på lite själv och sen fixa själv. Alla problem är inte av ondo :)

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]