Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Fråga om alla dessa filter till bilen (öppet filter)
Finns ju en mängd olika märken. Såg att BSR hade kit för avskärmning och filter för 1200kr.
Men BSR filter är dessa bra? Detta var inte dubbel konikt.
Är BSR samma som JR?
Hur är KN? BMC? sprarco supwer flow?
Även läst att de kan skada motorn LMM om man oljar för mycket. Men kan det skada motorn ut över detta?

Fundera på köpa avskärmnigen från BSR och sen köpa filter från BMC, För det varden ända sidan jag såg tester på hur mycket filtret rensar.

Finns det fler märken som är värt att kolla ?

Bilen är en 2.5T så vill nog ha bra filter som rensar bra så inte turbon får in något olämpligt.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Varför sportluftfilter? Varför öppet. Trots avskärmning kommer filtret att suga in varm luft=sämre effekt. Insatsfiltet är mindre dåligt ur reningsgrad. Ska du ha ett filter som renar bra skall det vara ett pappfilter. JR K&N mfl är ungefär jämnbra/jämndåliga. Oljar man filtret för mycket kommer oljdimman vid insug att sätta sig på lmm och kan skada denna ja.
av wohlfie
Då bilen är trimmad så rekommendera dom öppet filter. Men pappers filter är inte risken stor att det suger in hela filtret?
Eller är det samma filter för turbo?
Bör ju bli mer insug i en turbo än en vanlig.

Ingen som kör BMC filter?

Läste något om CDI box såg smidigt ut.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om din bil ligger över 350 Hk så behöver du ett sportluftfilter. Du klarar dig gott med ett vanligt pappfilter. Det är ingen som helst risk att bilen suger in sig ett pappersfilter. Det är klart att de rekommenderar ett sportluftfilter eftersom de själva säljer det. Om du nu måste ha ett sportluftfilter skulle jag ta ett insatsfilter eftersom det sitter mer skyddat i luftfilterboxen. BMC är väl det filter som enligt något test som jag lästa på stcs.nu (SAAB-forumet) renar bäst, men jag kommer ej ihåg.
Användarvisningsbild
av greeeken
istället för att olja in filtret så byt til lett nytt.
då slipper du risken med att olja sugs in.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]