Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Tjenare

Jag tänker eventuellt köpa en 460 GL -90:a (75kW) 15000 mil.
Är det något speciellt som jag ska kolla efter?

Mvh Henrik
av krang
henka35 skrev:Tjenare

Jag tänker eventuellt köpa en 460 GL -90:a (75kW) 15000 mil.
Är det något speciellt som jag ska kolla efter?

Mvh Henrik
Jag köpte ett gammalt nummer av Bilsport NR13 -00. Där finns ett uppslag om att köpa beg. 400.

Se upp med bromsar. Kolla när besiktningen gjorde sisst och om något gjordes åt bromsarna. Räkna annars med att få serva dem själv med jämna mellanrum. Bromsrören kan vara trista. Se upp med anliggande broms. Se upp med handbroms.

Främre Hjullager kan vara glappa. Kostar drygt 2000kr per sida.

När är kammremmen bytt. En och annan 400 har dött p.g.a slarv med detta.

Kontaktstycken på pluskabeln från generatorn kan dö. Kolla om det är bytt annars ger dom sig den dagen man har brottom till jobbet.

Annars är det väl bara att provköra. Se till att testa varenda elektriska funktion i bilen och tokpruta på allt som inte fungerar särskilt om det är flera elfel.

Vet man bara vad man har att göra med är det kanonbilar tycker jag. På många sätt smartare och smididgare bilar än större volvo. Dessutom är det framhjulsdrift. Själv diggar jag dom något yngre som har ABS och SRS.
Användarvisningsbild
av henka35
Tack för tipsen!
Jag ska titta på den ikväll. Den har endast 2 ägare och är fullservad hos Volvo.

/Henrik
av StigH
henka35 skrev:Tack för tipsen!
Jag ska titta på den ikväll. Den har endast 2 ägare och är fullservad hos Volvo.

/Henrik
Vill bara tillägga en gång till. KOLLA för ROST!
Spec i dörrnederkanter och skärmkanter.
Jag ska behandla dörrarna inuti och borsta av /tryckluftblåsa hela bilen undertill efter min bromsreparation. Sen blir det spruta av...
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]