Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ennigma
Tjena!

Efter ett antal år som gäst på forumet har jag äntligen fått något att fråga om... har alltid fått svar på mina volvo problem här :)

Ska få förmånsbil på nya jobbet. Har väll så gott som bestämt mig för en V70 D2.
Dock funderar jag på om jag ska ha automat eller manuell. Det är en sak att provköra, men en annan sak när man kör i vardagen.

Hur är D2 motorn att köra med Manuell respektive Automat?

Har automat idag så fördelarna med automat är jag väl medveten om :)

Alla kommentarer är välkomna :)
Användarvisningsbild
av Funk
Paradoxalt nog så känns V70 faktiskt piggare med automaten ! Det låter knepigt men den blir en bättre körupplevelse på alla sätt...

/Thomas
av Lövet
Om du har möjlighet att ta automat skulle jag göra det. D2 har ett ganska smalt register så med manuell låda får man växla ofta.

Har du provkört både D2 och D3 dock? I verklig körning skiljer väldigt lite i förbrukning men D3an känns betydligt trevligare - och med trevligare motorljud. Inte koll på exakt vad som skiljer prismässigt mellan dem dock.
Användarvisningsbild
av Guligan
Till 1,6d-motorn som sitter i D2 så är det klart mer komfortabelt med automat. Den är ju inte direkt snabb med manuell heller, så automaten sitter nog bäst.
av Rådlös
Eftersom du skriver "förmånsbil på nya jobbet", så funderar jag, kommer du att använda bilen i jobbet? Kommer du att köra med släpkärror eller köra på installationer ute i fält t.ex?
Jag har kört med båda typerna, manuell och automat under sådana förhållanden. Automat är naturligtvis väldigt behändigt och avslappnande, men i precisionsmanövrer när man t.ex skall backa intill ett släp, så är en automat svårt att "pricka in" på centimetern till dragkulan t.ex. (Alltså avstånd, inte riktning). Samma sak har jag upplevt som ett minus när man skall lasta ur och vill komma exakt för att kunna hantera tungt gods. Man vill stå på exakt rätt punkt för att det skall fungera som man vill ha det.
Detta är kanske lite speciella former av transporter, men för min del i det jobbet jag hade där var det en skillnad på automat och manuell.
Man kan ju använda sin bil i jobbet på många sätt, men detta var min erfarenhet.
av jpennerb
Rådlös skrev:Eftersom du skriver "förmånsbil på nya jobbet", så funderar jag, kommer du att använda bilen i jobbet? Kommer du att köra med släpkärror eller köra på installationer ute i fält t.ex?
Jag har kört med båda typerna, manuell och automat under sådana förhållanden. Automat är naturligtvis väldigt behändigt och avslappnande, men i precisionsmanövrer när man t.ex skall backa intill ett släp, så är en automat svårt att "pricka in" på centimetern till dragkulan t.ex. (Alltså avstånd, inte riktning). Samma sak har jag upplevt som ett minus när man skall lasta ur och vill komma exakt för att kunna hantera tungt gods. Man vill stå på exakt rätt punkt för att det skall fungera som man vill ha det.
Detta är kanske lite speciella former av transporter, men för min del i det jobbet jag hade där var det en skillnad på automat och manuell.
Man kan ju använda sin bil i jobbet på många sätt, men detta var min erfarenhet.
Det är väl sådana situationer som en automat verkligen kommer tills sin rätt. Lägger ofta till för husvagn och släpkärror samt mycket backning med tungt släp och oftast i uppförsbacke. Att utföra detta med en manuell låda så är lamellerna snart slut.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag tycker också att automat är bra för precisionsmanövrer. Men då har jag ju en XC70, så jag kombinerar detta med det precisa gaspådrag man får med HDC aktivt. Känns nästan som en riktig lågväxel.
av Mccartney
Spoiler »
Jag kör xc70 automat och har backkamerar fungerar perfekt när jag ska backa till ett hästsläp:)
av Steff 99
Rådlös skrev:Eftersom du skriver "förmånsbil på nya jobbet", så funderar jag, kommer du att använda bilen i jobbet? Kommer du att köra med släpkärror eller köra på installationer ute i fält t.ex?
Detta är nog mer förarrelaterat, än något som har med aut /manuellvxlåda att göra, kallas ibland "SBR" :lol:
av ennigma
jpennerb skrev:
Det är väl sådana situationer som en automat verkligen kommer tills sin rätt. Lägger ofta till för husvagn och släpkärror samt mycket backning med tungt släp och oftast i uppförsbacke. Att utföra detta med en manuell låda så är lamellerna snart slut.
Är nätverkstekniker och kommer att ligga och köra ut till kund, så tunga lass blir det inte :)

Har faktiskt inte kommit och provkört än. Ska ta en tur i D3 också.

Tack för alla svar :)
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]