Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Entusiastförsäkring ställer väldigt hårda krav. Det varierar från bolag till bolag men det innefattar bland annat:

-Du måste ha en bil till
-Bilen får köras max 500-1000 mil/år
-Bilen måste förvaras i garage
-I många fall krävs också att bilen är i "samlarskick", dvs bättre skick än andra av samma modell.

Det är svårt att få sin bil klassad som entusiastbil. En halvgammal Porsche är nästan omöjlig.
andreas_lofgren skrev:Entusiastförsäkring ställer väldigt hårda krav. Det varierar från bolag till bolag men det innefattar bland annat:

-Du måste ha en bil till
-Bilen får köras max 500-1000 mil/år
-Bilen måste förvaras i garage
-I många fall krävs också att bilen är i "samlarskick", dvs bättre skick än andra av samma modell.

Det är svårt att få sin bil klassad som entusiastbil. En halvgammal Porsche är nästan omöjlig.
Njae, jag måste nog säga emot, så länge du kan uppfylla de övriga kraven är det sällan ett problem. Jag entusiastförsäkrade min opel kadett gsi från 88, det gjorde jag 2003. Visst, den var i Exemplariskt skick men det var egentligen inget krav i sig.

Så länge det inte är en bil som används som bruksbil faller den ju in som entusiastbil. Kör du den till och från jobbet är de ju ingen entusiastbil.

/Martin
Mja, testa att försöka entusiastförsäkra en BMW M5 eller M3 exempelvis. Spelar ingen roll hur fin den är - den är "för vanlig". Ska du entusiastförsäkra en Porsche kan man glömma Boxster eller 996, det krävs 993 eller äldre och superskick för att bolagen ska överväga klassa dem som entusiastfordon.
andreas_lofgren skrev:Mja, testa att försöka entusiastförsäkra en BMW M5 eller M3 exempelvis. Spelar ingen roll hur fin den är - den är "för vanlig". Ska du entusiastförsäkra en Porsche kan man glömma Boxster eller 996, det krävs 993 eller äldre och superskick för att bolagen ska överväga klassa dem som entusiastfordon.
Det behöver inte alls vara "superskick", men äldre än 20år.

Semmelman: Klart du ska ha en Porsche!

Försök att hitta en fin äldre Porsche typ 85-92 inom budget som du vill hålla ned totalkostnaderna. Med dessa bilar slipper du i princip värdeminskningen som finns på de "nya" bilarna 98->. En entusiast försäkring är som sagt inte alls dyr.

Körkänslan är dessutom betydligt mer genuin i de gamla är de nya... 8)

.
Fast corvetteexemplet var bara 14 år gammal... å en helt vanlig bara i fint skick.

De gamla porscharna är lika dyra men kanske stiger i värde... men då ska de nog tas hand om extremt väl, jag vill ju köra oxå. Men är sämre på att mecka.
Fast de är ju snygga de lite äldre, mer genuin porsche s a s.
Villkoren för entusiastförsäkringar varierar mellan bolag och är i mångt och mycket en bedömningsfråga. En vardaglig bil går inte att entusiastförsäkra även om den är över 20år medans andra inte behöver vara gamla. Exempelvis går BMW Alpina att entusiastförsäkra som nya på grund av att de anses så entusiastpräglade.
semmelman skrev:Fast corvetteexemplet var bara 14 år gammal... å en helt vanlig bara i fint skick.

De gamla porscharna är lika dyra men kanske stiger i värde... men då ska de nog tas hand om extremt väl, jag vill ju köra oxå. Men är sämre på att mecka.
Fast de är ju snygga de lite äldre, mer genuin porsche s a s.
Att man tar väl hand om bilen betyder ju inte att man inte kan köra ordentligt med den... sköts de väl så tål de hårda tag.

.
Kollade banktillgångarna, trodde jag hade mera än jag hade, sjunker i oroande takt, kanske måste låna till halva beloppet eller så om jag ska ha pengar över till allt annat, men det känns som fel tid att låna pengar nu när europa verkar braka åt pipskogen. Så jag avvaktar nog tillsvidare (tills det brakat färdigt för då finns det nog rätt många porschar billigt på export fr Greece), men tack för bollplanket. Jag kan fortfarande glutta på blocket och drömma och drägla. :D
Även om det kanske känns tråkigt så är det där ett väldigt smart beslut. Det kommer alltid nya tillfällen att köpa bil.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]