Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Hej
Jag behöver lite tips.
Det är nämligen så att jag och frugan är på g att köpa ett hus men pga av billånet som vi har får vi inte boendelån.Våran bankman sa till oss att vi måste sälja bilen för att kunna få lån till huset.Alla ni vet att banker räknar alltid med jätte stora belopp till mat,kläder,bränsle osv och det är inte så konstigt att vi inte "KLARAR OSS" änligt dem.Det är deras verklighet men inte våran. Grejen är att jag och min fru har bott tillsamans i 10 år och vet hur mycket vi spenderar på mat,kläder osv. Enligt våran ekonomi klarar vi oss galant med bolånet och billånet,det finns pengar över :D
Nu till min fråga. Jag tänker "sälja" bilen till min pappa men bara på pappret. Tanken är att min pappa tar ett billån och köper bilen av oss som vi kommer betala till han varje månad. Problemet är att bilen får en extra ägare på pappret :( men det måste göras. Jag undrar om någon vet om min pappa kan ta lån på banken för att köpa ut min bil men att bilen står fortfarande på mig som ägare eller måste vi byta ägaren också?
Tacksam för svar.
av Fartdåre
Om man skall ta ett billån måste man redovisa vilken bil det rör sig om. Då måste den byta ägare.
Detta är bara viktigt för din pappa för att få lånet.

Så länge ditt lån blir betalt är det väl ok för din bank. Om du står som ägare eller inte spelar ingen roll.
Bästa är väl att din pappa tar ett vanligt lån och ger dig pengarna så du kan lösa din skuld och fortsätta
vara ägare till bilen.
av karnaa
Då tycker jag ni skall göra följande.

Tycker det verkar ganska krångligt att behöva "sälja" den till din pappa.

Kolla andra banker! Du har ju ett guldläge genom att få olika lånelöften från andra banker.
Sen skall man ju självklart se till att klara en ränta på en 10% samt kunna spara en del.

Fråga vad de kan ge er för villkor. Säg att ni är villiga att lägga över alla konton m.m. till den nya banken.

Ni skall gå till banken och säga typ. Vi känner själva att vi klarar av detta utan några problem, och är det så att ni inte har möjlighet att hjälpa oss, så får vi se oss om efter en annan bank.

Vi gjorde själva en liknande grej. Bytte helt och håller bank.
av Arnold
Ni klarar säkert lånen idag. Men banken har nog räknat på hur ni skulle klara en räntehöjning med några procentenheter på lånen.

Man kan inte ta ett "Billån" för privatköp. "Bilån" får man bara ta om man köper av en bilfirma. Men din pappa kan ta ett vanligt lån (blancolån) och lösa in din skuld på bilen, som sagts ovan. Det blir till en högre ränta än ett "Billån". Sedan betalar du ränta och amortering på det nya lånet till din pappa. Då kan du stå kvar som ägare på bilen. Har du ingen skuld kvar på bilen så kan väl banken inte ha några invändningar. Problemet är om du har ett "billån" idag så kommer det nya lånet att bli dyrare.

Ett annat sätt skulle kunna vara: Om du har en kredit på bilen som är knuten till bilen så kanske du skulle kunna skriva över bilen på din pappa. Då följer skulden med bilen- Alltså till din pappa. Då kan du säga till banken att du sålt bilen.
av Lövet
Arnold skrev:Då följer skulden med bilen- Alltså till din pappa. Då kan du säga till banken att du sålt bilen.
Det kräver dock att kreditgivaren godkänner detta först, annars ligger skulden kvar hos första ägaren. Normalt sett inga problem så länge nya ägaren har ordentlig inkomst och inga betalningsanmärkningar.
Användarvisningsbild
av Guligan
Sony, var har du ditt billån? Precis som tidigare nämnts så går det hos de allra flesta banker/finansbolag att överlåta krediten om bilen säljs. Petig bank du verkar ha förresten...
Användarvisningsbild
av sony
Guligan skrev:Sony, var har du ditt billån? Precis som tidigare nämnts så går det hos de allra flesta banker/finansbolag att överlåta krediten om bilen säljs. Petig bank du verkar ha förresten...
Jag har volvofinnans. Så det är privatlån som gäller. Måste se om det gör stor skillnad i månadskostnaden annars får jag sälja bilen på riktigt. :twisted:
Problemet är att min pappa inte har någon bostadsrätt bor i en vanlig hyresrätt.Vet inte om han får låna 190 000: i privatlån som jag behöver.Han har i alla fal inga anmärkningar och har betalt sina räkningar i tid,har inga andra lån.
Tack för tips
av Arnold
Om du har vovlofinnans så har du säkert en relativt låg ränta. I det lånet ingår väl också en försäkring, har jag för mig. Så det är ett fördelaktigt lån att ha jämfört med ett privatlån. Om din pappa ska låna 190 000:- i ett privatlån och inte har några säkerheter så kanske han måste ha borgen. På privatlån är det så att ju lägre inkomster man har ju högre blir räntan, och vice versa. Bankens datorprogram ger räntan vid en viss inkomstnåvå. Utan att veta något om din pappas inkomster så är jag tämligen säker på att det blir en betydligt högre ränta med ett privatlån, eftersom ett vanligt lån alltid är dyrare än ett billån. Så det kommer att bli dyrt för dig att behålla bilen. Om du verkligen vill bli husägare så säjl bilen. Köp en ny bil när du blivit husägare. Bilar finns det gott om, men drömhusen är det värre med.
Användarvisningsbild
av camaro69
Kan inte farsan "borga" billånet?
av Arnold
camaro69 skrev:Kan inte farsan "borga" billånet?
Hur menar du? Det är ett volvolån som sony har idag och då är bilen som säkerhet för lånet. Han får ju inte ha några andra lån om han ska få huslånet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag hade samma fel med värmen och det var egr[…]

Hej! Undrar vart man kan få tag i denna gumm[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]