Elsystemen på moderna bilar kan vara känsliga för t.ex. ballastströmmen på xenonballaster eller radiostörningar orsakade av de högfrekventa störningar som uppkommer pga skarpa flanker på strömmen till xenonlamporna. Så ja: det kan bli störningar i elsystemet. Men jag tycker att det är överdrivet att helt avråda från xenonextraljus. Volvo är inte ensamma om att ha modernt elsystem, i stort sett alla bilar har det idag. Många xenonkonverterar utan problem men det finns faktiskt också dom som råkar ut för problem av olika slag. Men om man kopplar in xenonballaster på lämpligt sätt så bör det i de allra flesta fall inte bli några problem. Men det är förstås enklast för Volvo att säga att det inte är tillåtet alls ur garantisynpunkt men det finns dock ändå Volvo-ÅF som åtar sig t.ex. xenonkonvertering. Om man ändå väljer att montera xenon så ska man generellt tänka på följande:
- Använd alltid relä i matningskretsen för plus till ballasten via egen ledning.
- Mata relät från batteriet (på V70II pluspolen i säkringsboxen) via en säkring och egen ledning.
- Anslut minus till ballasten direkt till chassie via egen ledning och egen jordpunkt.
- Dra inte några strömledningar till ballasten eller högspänningsledningar till xenonlampan parallellt med andra ledningar i bilen.
- Om reflektorn är i plåt jorda den via en separat ledning till chassie, likaså ballastens metallhölje.
- Styrströmmen till reläspolen hämtas på lämligt ställe med separata ledningar för både plus och minus.
- Använd någon form av transientskydd över reläspolen, t.ex. en diod.
I denna (långa) tråd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78083 finns det relativt mycket info om xenon, hur det fungerar, hur man bör koppla, varför störningar kan uppstå och länkar till störningsproblematik om man läser hela tråden. Även om just den tråden handlar om xenonkonvertering av helljuset är det lika relevant för extraljus. Själv har jag en V70II MY11 med xenonkonvererade extraljus och det enda problem som jag noterat är att störningar på radion i bilen kan uppkomma när extraljusen används och vissa stationer är inställda. Några funktionsproblem i bilens elsystem har jag inte noterat. Jag har kopplat dem enligt ovanstående. Elsystemet på MY12 skiljer sig inte principiellt från MY11 förutom att i huvudsak Sensus och mjukvaruändringar har tillkommit. Att MY12 skulle vara mer känslig för xenon än MY11 har jag svårt att tänka mig.