Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja, helt klart är ju Corvette mera träskor, skinnväst och varmkorv jämfört med Porsche.

Men de går lika fort och låter dessutom ännu trevligare. :twisted:
Jag tycker inte försäkringen låter speciellt dyr.
Jag betalar 9744:- per år i helförsäkring på en XC60 Diesel, och då är jag 50+ med 23 skadefria år.....
Inte direkt sportbil och ung förare med nytaget körkort.
semmelman skrev:Jag skrev nästan lika mycket. :) Men för 200 kan man hitta exemplar ca tio år gamla och tio tusen mil typ.
Fast jag är väldig dålig på försäkringar då jag bara halvförsäkrat mina gamla bilar så jag är inte hemma på det området för fem öre, vad innebär helförsäkring då gentemot halvförsäkring om den inte täcker koppling å motorhaveri?
Kanske jag lika gärna kan köra på halvförsäkring ändå?

Ja kanske skulle göra så, ställa av, fast krångligt med två bilar oxå... spar ju bara det som den försäkringen skjuter över försäkringen på den andra...

..Okej läst på lite, som du skrev så gäller ingen maskinförsäkring eller nåt efter 8 år el 10 000 mil. Vagnskada som ingår i helförsäkring innebär bättre ersättning vid olyckor. Men bilen kan rasa vart fall.
Vete tusan nu vart det svårt, är det värt 18 laxar det...? Tja vid olycka visst. Men...
Du vet väl vad vagnskadeförsäkringen betyder?
Om du smäller och det är ditt fel får du noll pengar av f-bolag om du bara har halvförsäkring, dom ersätter motparten det är allt, samma om du kör av vägen eller krockar med ett djur noll ersättning för din del.
Har man gott om pengar kan man köra halvförsäkrat då man i princip kan förlora hela bilen pga ett rådjur eller halka, som exempel.
Om du har tänkt att bruksa en porsche eller corvette är 10000 i försäkribgspengar ienting mot övriga kostnader du kommer ställas mot.

/Martin <- 40år, landsbygd, 9000kr/år för en xc60
Det är ju det är det värt lika stort belopp som bilen kosta för att man eventuellt ska smälla? Vad är chansen att man smäller, en på tio-hundra tusen? Är man så klantig så man själv orsakar olyckan då är det inte mer än rätt att man får lägga ut tänker jag. Undantaget viltolyckor där handlar det om ren otur, till 95%. Men för 18 000 kr om jag smäller med ett rådjur så kanske det kan betala spackel och lack på ett ungefär. Träffar man ett vildsvin ja då är det bara å gråta. Men grejen är att ska jag betala 18000 i försäkring har jag inte råd med ngn rolig bil, då är det bättre att chansa lite och ha en rolig bil och skulle det skita sig ja då får man ta det. Man kan inte försäkra sig genom livet mot allt.

Martin S: Ska bara helgköra var tanken, ev vinter inte bestämt.
Chansen att du smäller hårt 1 gång på 10 år i en Porsche är nog inte jättelåg. Premien ligger där den ligger av en anledning och det är att skadekostnaderna för modellen helt enkelt är så höga.

Det är tyvärr ingen rättighet att köra den bil man vill så vill man inte lägga pengarna modellen kräver då får man köpa en annan, alternativt köra halvförsäkrat. Det känns lite läskigt att parkera en halvförsäkrad Porsche på gatan dock, skulle jag inte göra. För många avundssjuka idioter ute på gatorna med gatsten, nycklar och annat elakt i nävarna.
Jo beroende mycket på att delarna är så dyra, och de går sönder för folk kör mer/snabbare och en del för snabbt.
Men nej naturligtvis är det ingen rättighet men en beggad porsche är ju inte dyrare än vilken ny bil som helst, och om man tar i beräkningen att det kostar byta en del delar så mäktar jag nästan med det, men så faller det liksom på försäkringen som känns asdyr. Det är mitt dilemma, vore jag advokat eller fotbollsspelare skulle det ju inte va nåt problem alls men nu har jag bara ekonomi för det nästan, retligt nästan, vore nästan bättre om man hade sämre ekonomi. :(
Men jag har nog släppt porsche, det verkar va ouppnåeligt, såvida jag inte hittar nåt som ser billigt å bra ut.
Ja läst såna sidor hur dom får sina ögonstenar repade av idioter, nån idiot var visst nån advokat oxå, så kanske lika bra att inte ha en porsche, går nog inte i jante-Sverige, såvida man inte har ett garage som man kör ut från och kör in i direkt efter en kort runda.
Ha lite tålamod bara, det är ju inte säkert att du bor mitt i stan utan garage hela livet. Jag förstår lockelsen i och med att inköpspriserna är såpass "låga" trots allt men det beror ju på det du säger. Dyr försäkring, dyra delar osv gör att inköpspriset måste sättas lågt för att någon ska slå till. Detsamma gäller BMWs M-modeller och Mercedes AMG. Går att köpa för småpengar men när man räknar in driften så blir det inte lika roligt längre.
Ja, jag har börjat förstått nu varför det är relativt gott om åtta-tio år gamla porschar relativt billigt, när maskinskadegarantin är slut vågar få köra vidare mot nytt ev hägrande motorhaveri eller annat ungefär lika dyrt som hela bilen.

Och jo, jag förblir nog stadsbo inom oöverskådlig framtid, trots det oangenäma med att inte ha eget garage. :D Strängt taget det är väl det enda som lockar med villa och sånt, allt annat är ju besvär och kostnader bara, det är garaget man vill ha.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]