Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

heej!

jag vill dra nya kablar ifrån kupén till motorutrymmet då jag har gjort med av med allt elsystem ifrån gamla 16v sprutet så
råkade även givare och sånt åka med. så då vill jag dra nytt!
ska dra nya till:
startmotor (från tändningslåset)
mätartemp (ifrån kontakterna till instrumenthuset)
D+ till generator (hur ska jag dra om den?)
Tändspole (är väl en rödvit kabel så går till instrumenthuset som är varvräknare?
Oljetryck vill jag även dra om.

finns det några siffror eller något i kontaktstyckena som jag kan gå efter? skriv gärna hur jag ska göra, står stilla med bilen just nu!
Om vi svarar på det som är lätt först, så säger vi att du kan uteslutande använda dig av 1,5 kvadrat. RK 1,5 heter det på elektrikerspråk. Så anger man färgen också och det finns i regnbågens alla färger, så du gör bäst i att kolla på ett kopplingsschema. När det står på schemorna så står det bara 1,5 bl till exempel om kabeln skall vara blå. Ibland är det förkortat både på svenska och engelska. Men det är inga problem med det.
När du ansluter kablarna skall du göra det med rätt kabelskor, röd för 1,5 och du skall använda en riktig klämtång för att klämma med. En sådan här:
Bild

Inte en sådan här:
Bild

Den godkända tången finns på Biltema, Clas Ohlson, Kjell & Co, Jula med flera liknande ställen och den kostar under 300 kr.

Flatstift där det skall vara flatstift och ringkabelskor där det skall vara ringkabelskor. Och det är förkastligt att använda för stora ringkabelskor. Dom skall passa tight på den skruv som dom är avsedda för. På tången finns det tre klämlägen och dom är färgmärkta till respektive kabelskofärg.

Vi tar färgkoden på kabelskorna också: Röd är som sagt till 1,5. Blå är till 2,5. Gul är till 6,0. Till grövre kablar finns det inte isolerade kabelskor. Det finns en färg till som är på utgående. Det är svart och den är till 4,0. Men det märkliga är att det bara är bilindustrin som kan tänkas använda 4 kvadrat. Inom elinstallationsbranschen har man gått ifrån 4 kvadrat för längesedan. Jag tvivlar på att det ens finns nya klämtänger för 4 kvadrat att köpa.
Kopplingsschema finns i Haynes och liknande. Det är möjligt att Volvo också har givit ut någon dokumentation. Du får söka om du inte väljer Haynes.

Om du av någon anledning väljer en annan kabelfärg än den som schemat anger, så skriv en liten notering om det. Man är ju inte tvingad att ta "rätt" färg på kabeln.

I sammanhanget: Om man vill dra om t.ex batterikabeln, som brukar vara 35 kvadrat eller mer, så kan man antingen gå till en bilskrot och köpa en redan "färdig" kabel och hoppas på att den är i gott skick. Eller så kan man vända sig till skrothandlarfirmorna. Dom har alla möjliga sorters kablar.

Ett tillägg som du frågar om: Här finns dom så kallade Bosch-numren. Med dom och ett kopplingsschema klarar du vilken bil som helst.
http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=13&t=6071
tac kför svaret, synd att jag inte förstog mycket av det :roll:
men är det ingen som har ett enkelt elschema till instrumenthuset kablage? då vet jag ju vilka kablar
som jag ska dra om.. enklare så för mig iallafall.
Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]

Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]