Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bizon
bizon skrev:
erikn skrev:Prova att lysa med en stark lampa mot solsensorn (den sitter i högra högtalargallret) och se om du fortfarande får felkod 1-6-1. Kan ju vara den som trilskas och då får kanske automatiken spunk och slutar att fungera. Det senaste är ren spekulation, har aldrig haft något liknande fel på min bil som är den första jag har med klimatanläggning.
Nu har jag provat att läsa ut felkoder i lite starkare dagsljus och då får jag bara felkoden 1-1-1 (eller 3). Någon som vet vad den betyder?

Var finns det någon lista på vilka felkoder som finns och deras betydelse?

Andra förslag på vad som kan vara fel? Börjar tröttna nu.... :(
Svarar på min egen fråga... hittade en lista på felkoder i en annan tråd... jag har alltså ett felfritt system :shock:
Här kommer felkoder:
Fault Free System .................................... 111
Outside Temperature Sensor
Short Circuit To Ground ............................ 121
Open Circuit Or Short Circuit To 12 Volts .......... 122
In-Vehicle Temperature Sensor
Short Circuit To Ground ............................ 131
Open Circuit Or Short Circuit To 12 Volts .......... 132
Water (Coolant) Temperature Sensor
Short Circuit To Ground ............................ 141
Open Circuit Or Short Circuit To 12 Volts .......... 142
Alternator (D+ Signal Fault) ......................... 151
Solar Sensor ......................................... 161
Servomotor/Potentiometer
Open Circuit Or Short Circuit To Ground ............ 211
Short Circuit To 12 Volts .......................... 212
Servomotor
Incorrect 12-Volt Supply To Pins No. 17 & 18 ....... 213
Servomotor
Fails To Operate Within 10 Seconds ................. 214
ECC Control Panel
Faulty Temperature Control ......................... 231
Fan Motor Excessive Starting Current ................. 233
Power Unit - Incorrect 12-Volt Supply
Affected Output:
Coolant Valve .................................... 241
Bi-Level ......................................... 242
Vent ............................................. 243
Recirculated Air ................................. 244
Defrost .......................................... 245
Floor ............................................ 246
Fan (Maximum Speed Relay) ........................ 247
A/C Compressor ................................... 248
Radiator Fan Relay ............................... 249
Användarvisningsbild
av erikn
Har du provat att ta ut felkoden när själva felet uppstår? Felkoderna raderas när du slår av tändningen. Kolla felkoden när det händer, stanna i vägkanten utan att stänga av bilen och kolla då.
av bizon
erikn skrev:Har du provat att ta ut felkoden när själva felet uppstår? Felkoderna raderas när du slår av tändningen. Kolla felkoden när det händer, stanna i vägkanten utan att stänga av bilen och kolla då.
Oj det visste jag inte, det var en intressant implementering av felkoder... så funkar det inte idag kan jag säga :)

Tack för tipset, det ska jag prova.
Användarvisningsbild
av erikn
Det gäller bara klimatanläggningen i de gamla bilarna. Inte styrsystemet för motorn.
av bizon
Nu har jag läst ut felkoder ett antal gånger senaste dagarna och får oftast 1-6-1 (även i solljus), har även fått 1-5-1 vid något tillfälle. Är forumets bästa gissning att solsensorn är kass då? Var hittar man ny, svår att byta? Byter man hela gallret då eller?
av bizon
Bump. Inga fler förslag? Läser ut felkoder ganska regelbundet och får oftast 1-1-1 d.v.s. inga fel. Troligtvis är solsensorn inte paj då....
Användarvisningsbild
av erikn
Nej, jag har inga fler förslag. Jag skulle nog prova att byta ut solsensorn i alla fall, beroende på vad den kostar.
av I.H.P
Jag tror inte på solsensorn, dess enda uppgift är att sänka innertempen med 3 gr.C vid solsken.
Tror mer på att det är en av tempsensorerna som ger felvärde i något temperaturspann.
De är placerade enligt sprängskiss sida 7, position 9&14 samt i taklampan. http://caunter.ca/volvo960/xg14802.pdf
Enligt Vadis 2005A är tempsensorernas resistans 9,9kOhm @ 25grC NTC typ (lägre motstånd vid högre temp).
//Björn
av bizon
Tack för era svar! Ja jag tror också mest på tempsensorn egentligen (det är väl bara 1 i taklampan? + solsensorn). Det som oftast händer är att det börjar blåsa alltför kall luft, på rätt hög hastighet. Det känns som att den försöker kyla bilen, men eftersom det inte blir kallare (enligt tempsensorn) så fortsätter den blåsa mer kall luft.

Någon som vet var man kan få tag på tempsensor? Bilia? Hittar inget i laga -basen....
av I.H.P
Lite upprepning: Du har totalt tre temperatursensorer för ECC, se tidigare inlägg och dess länk.
Om någon av dem visar fel så funkar systemet dåligt.
Om solsensorn skulle vara paj leder det bara till att innertemperaturen inte sänks vid solsken eller är konstant sänkt med3 gr.C
Sensorerna finns på Volvo och ytterluftgivaren kostar ca 250kr, men innan du byter i blindo så mäter du förstås upp dem så du vet om de är fel
//Björn
Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]

Läckage koppling v70 II

Hej på er! Har precis lyckats lokalisera en[…]

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]

Blir väl en till SAAB så småningo[…]