Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallåhallå!

Det är så att jag har en pensionerad 740 aut -86 ståendes på gården, och en helt okej 740 aut -85 som jag just nu pruttar runt i.
Problemet är att i den jag kör just nu sitter det förgasare på, men på den som bara står sitter det insprutning på (vilken sort det är jag inte helt hundra på.. Jag kan ha hört någon nämnt "mekanisk insprutning" när de har kikat på bilen).
Även om båda drar mycket bensin så drar förgasarmotorn en hel del extra bensin iom. choke osv.

Till detta har jag några frågor som jag hoppas ni har koll på!

Det första är om det går att växla dessa mellan bilarna, och hur omfattande jobb det isåfall är?
Det andra är, vad snackar vi för förslitning på dessa delar efter 34000 mil, är prylarna ens värd att kika åt?

Sist men inte minst, i den "nyare" 86:an med insprutning är det en B230k och i den "äldre" 85:an är det en B230a

Tack på förhand!
/Mitza
Ja jag satt och läste lite efter det och kom fram till det jag med. Men det sitter ju ändå en nyare sort på 86:an, iom att den inte har manuell choke, och kanske att den har något bättre bränsleekonomi ändå. Så frågan kvarstår.

mvh
mindre problem med förgasarna, låter dumt att byta till insprut. enklare om det blir fel också.

aldrig hört någon som bytt från fögge till insprut. bara tvärtom, men den hade dom pluggat orginal toppen och byggt ihop den med en annan "topp" svårt att förklara. enkelt att förstå när man ser det. Har tyvärr ingen bild
En frisk och rätt inställd förgasare drar mindre soppa än en insprutare. Min ligger runt 0,8l milen blandad körning (B230A) och av alla 740 med B230F jag haft har en gubbkörd som gått lika snålt annars har alla dragit 0,9-1l milen.
Och enligt tabellen i min instruktionsbok SKA en A motor gå snålare än en F :wink:
Som det har varit mellan dessa två bilar sen jag var mindre så har B230k motorn dragit någon dl mindre per mil, om det beror på inställningarna eller annat ska jag låta vara osagt.
Vad är det med solexförgasaren som inte håller måttet?
Så här är det med förgasare vs insprutning: En bra förgasare klarar att hålla en godtagbar blandningsnivå på bränsle och luft i fyra (4) steg eller lägen. Olika varvtalsområden och belastningar kan man säga. Ett omodernt insprutningssystem som t.ex K-Jetronic klarar i storleksordningen 1500 olika körlägen. Dom lite modernare insprutningssystemen som kom på senare halvan på åttiotalet, LH 2.2 och LH 2.4 klarar flera hundra tusen körlägen eller eller tänkbara situationer. Då skall man tänka på att detta är system som är omkring 25 år gamla. Och dom anses som omoderna mot dagens system.
Man kan ju fundera på varför det inte tillverkas några bilar med förgasare i dag.

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]