Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative
Ska göra en lång historia lång nu.
Bilen är en S60 T5 -01 med det berömda spagettispjället o den har gått 20 000mil. Enl papper så har bilens programvara uppdaterats av förre ägaren.
Vad uppdatering innebär har jag inte en aning om.
Däremot så har då bilen vandrat på tomgång. Blev lite bättre när jag bytte VVT-valve.
I höstas tänkte jag rengöra spjällhuset men det gick åt H-vete då jag inte ens fick bort det. Däremot så fick jag bort en massa slangar.
För några veckor sedan lokaliserade jag ett oljeläckage på turbon. Går åt ungefär en liter/2000mil.
Nu i helgen så insåg jag att mina småfel på bilen är lite större än befarat.
Testade då min brors T5a -02. Det som skiljer bilarna åt är växellådorna. Min är automat.
Hans bil var inte bara rappare i gaspådrag utan även mkt snålare. Rör sig om 0,2-0,3/mil i soppa. När jag gasar min så är det som om bilen vill tänka lite innan den svarar.
Drog ut felkoder i går o allt den visade var att den drar tjuvluft innan spjällhuset. Det felet var intermint (ursäkta stavning).
Så vad är felet på min bil? Jag VILL ha det till spjällhuset. Men borde inte det ge felkoder?
Något måste jag göra. 0,2/mil är för mkt. Det är 6000kr på 2000mil o de pengarna kan jag lika gärna lägga på att få ner förbrukningen o få en roligare bil.
av Provocative
Jo, jag vet vilka slangar jag ska börja med. Det blir de jag själv har pillat på. Där ingår den du påpekar.
Min fundering är mer om inte spjället ger felkoder om den vandrar på tomgången o är seg i responsen. Trots allt så är det skitspjället som sitter på o problemen började innan jag började gräva.
Användarvisningsbild
av Vojje
Provocative skrev:Jo, jag vet vilka slangar jag ska börja med. Det blir de jag själv har pillat på. Där ingår den du påpekar.
Min fundering är mer om inte spjället ger felkoder om den vandrar på tomgången o är seg i responsen. Trots allt så är det skitspjället som sitter på o problemen började innan jag började gräva.
Du har, vad det verkar, fortfarande inte rengjort spjället. Ett skitigt spjäll ger ofta inga felkoder.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]