Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
andreas_lofgren skrev:
CaptainMorgan skrev:han påstod att laminerade sidorutor var standard på V70N årsmodell 01, 02 och ev 03 och sedan blev det tillval.
Det uttalandet är jag väldigt skeptisk till. Aldrig hört att Volvo haft laminerade sidorutor som standard.
Ja, jag vet inte.
Det var en mekaniker på Volvo som jag diskuterade vindbrus med, som sa det.
Hoppas han vet, vad han pratar om..
Användarvisningsbild
av Bame
Nu har jag varit ute och provat.

Först provade jag med appen dB Volume och sedan har jag testat lite till med Buller.

........................ dBV......Buller
Motor ej startad:...35dB......37dB
Tomgång:............46dB......44dB
50km/h..............64dB......61dB
70km/h..............65dB......65dB
100km/h............72dB......68dB

Kom även in på finare oljegrus vid 100km/h med dBV vilket gav 67dB och på asfalt blev det 65dB

Jag har taklucka i min vagn, hur den inverkar vet jag inte.

Edit: jag har en V60 D5 OR AWD med laminerade rutor. Bil och däck har gått 35 mil.
/Micke
Användarvisningsbild
av sony
andreas_lofgren skrev:
sony skrev:Jag har svårt att tro att det finns tysta bilar i farter över 100km/t.
Testa en Mercedes S-klass, BMW 7-serie eller en Audi A8. Det låter inte nämnvärt mer i bilen i 180 km/h än det gör i 100 km/h. Allt är en fråga om vilka kostnader man kan tillåta sig. I Volvofallet kan du exempelvis testa en Volvo S80, den är ordentligt tystare än V60.

Jag syftade mest på bilar i samma klass. :D Visst dem bilar du nämnde är tysta men dom kostar runt 1 000 000:-
Jag vet att när jag satte mig i min v60 efter min förra bil en peugeot 307 2005 år känndes v60 tyst. Efter ett antal km börjar man vänja sig och då försvinner den kännslan. Samma fenomen upplever jag varje år när jag är på semester utomlands. Oftast kör man gammla bilar och bor i olika apartmaner och sen när man kommer hem till Sverige upplever jag min bil som helt tyst och min lägenhet känns ren och fin. Kännslan försvinner efter 3 dagar :D

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]