Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Oljerören som går parallellt med styraxeln (metallrör) har rostat av båda två nära styrväxeln på min volvo 740 -91. Kollade att de gick att få tag på Bilia och sågade sedan bort dem, det gick utmärkt. Varit på Bilia och köpt nya med reservdelsnr: 1387471 (kortare röret) och 9140941 (längre röret).
De nya rören har en annan bockning (krokigare), blev osäker och dubbelkollade med Bilia att det är rätt delar. De gamla rören var betydligt rakare.

- Är det rätt rör jag fått trots allt?
- I så fall, ska de dras/monterat på ett annat sätt längs styraxeln? hur?

Kortare röret (nytt)
Bild

Längre röret(nytt)
Bild

Under bilen:
Bild
Tror jag löst det själv :shock: Oljerören jag fått är till CAM styrväxel och jag har tydligen ZF. Bilias datorsystem är inte alls att lita på :evil: .

Har beställt ZF-rör nu och då ska det väl gå att skruva dit dem imorgon. Behövs det lossas några delar för att få dom nya rören på plats? (klippte nämlimligen bort de gamla)

/johan
Har fått hem dom nya rören till ZF, och ska försöka motera dem, men det långa röret får jag inte dit... :???: har provat att trycka in röret från alla möjliga håll o vrida o vända, men det verkar inte möjligt. Måste jag lossa på de två större bultarna som håller styraxlen, sänka ner den ett par cm och peta förbi röret?

Hoppas på snabbt svar.... :-)-)
wojo skrev:Hur har det gått för dig?? Jag har samma problem....
Det gick bra när jag lossade de 2 bultarna som håller styraxeln, då gick det att sänka ner den några centimeter så att det gick att få dit rören. lycka till :-)-)
Tack för ditt svar! MEN mitt nuvarande problem är att jag har köpt ett rör 9140941 (längre röret) som är för krokigt för att passa TROTS att det är CAM styrväxel (säger verkstaden). nr: 1387500 står det på den. ?:-/ ??:-/ :shock: :?: ??:-/
Hej johan.
Fick se din tråd idag och jag beklagar att du inte fick någon hjälp på forumet.
Som du själv sa, någon borde väl råkat ut för samma dilemma eller åtminstone bytt rören.
Istället fick ju du tipsa andra om de två bultar som måste lossas.
Var det styrväxelns bultar du lossade?

Det var klantigt av Bilia att leverera fel rör.
Sökte dom på bilens reg.nr ?

//Mvh. tuxedo
tuxedo skrev:Hej johan.
Fick se din tråd idag och jag beklagar att du inte fick någon hjälp på forumet.
Som du själv sa, någon borde väl råkat ut för samma dilemma eller åtminstone bytt rören.
Istället fick ju du tipsa andra om de två bultar som måste lossas.
Var det styrväxelns bultar du lossade?

Det var klantigt av Bilia att leverera fel rör.
Sökte dom på bilens reg.nr ?

//Mvh. tuxedo
Ja, de sökte på regnr :shock: och fick bara fram en typ av styrväxel som kunde vara möjlig på mitt regnr :evil:

Ja, det var styrväxelens två bultar som fäster den i balken, 13mm på bultskallen fram och 15mm på muttern bak som är lite svårare att komma åt (jag rengjorde noga med tryckluft, mycket sand/grus)

Ska du också byta rören?

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]

Jag mätte på tändningslåsbot[…]