Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malte74
Hej alla.
Dags att köpa familjebil och både jag och frugan är svaga för S80 (även om S60 är ett alternativ.. Dock lite liten i baksätet..) och vi har en budget på max 50k.
Automatlåda är ett krav och då vi tror att 140 el. 170hk 5-cyl blir lite i slöaste laget med automat så kikar vi framförallt på 2.4T och 2.9 och då 2.4T med automatlåda samt i budget är rätt ovanliga så lutar det åt 2.9.. Jag har ägt en 960-96 3.0 och älskade bilen så att ha en 6:a under huven känns väldigt attraktivt.. Bilen kommer bara att rulla 6-700mil om året så att den drar en del soppa kan vi leva med och att en 2.4T säkert är betydligt rappare spelar heller ingen roll. Bilen kommer att användas som den glidare den är..
Vi har hittat några exemplar som förefaller fina mellan 40-50000:-, 2001-2002 och med runt 15000 mil på mätaren, men innan jag går vidare har jag några frågor som jag hoppas att någon här kan hjälpa till med.

Först och främst automatlådan.. Är lådan i en 2.9 den 4-stegade som sitter i T6 eller den 5-stegade som sitter i de 5-cylindriga? Lider lådan i 2.9 av samma problematik som den i T6 eller är den att betrakta som rimligt bra och slitstark?
Blir framvagnen betydligt mer felbenägen i en 2.9 än i motsvarande 5-cyl eller är framvagnen starkare för att klara den ökade vikten?
Är en 2.9 betydligt dyrare att serva (kamremsbyten osv) än motsvarande 5-cyl eller är det mer eller mindre samma pengar?
Finns några specifika saker att undersöka extra noga med just 2.9-modellen?

Sedan undrar jag om skillnader mellan årsmodellerna. Att S80 uppdaterades 2004 vet jag men är det lika ok att köpa en fin, lågmilad -99 som en -02 eller har det hänt saker även innan -04 som man behöver känna till? Att T6 fick en starkare låda -02 har jag hört något om och gäller det i så fall även 2.9?

Köp är nära förestående så jag vore enormt tacksam för svar på mina frågor, och även intryck ifrån ägare vore enormt kul att läsa (eller tråkigt..Vad vet jag..)!
Tack på förhand!
av Arnold
Äldre S80 är helt ok. Men om du tar en 04 så slipper du de modellspecifika problemen med kallödningar på DIM-kortet och dåliga spjällhus. Det är många tusenlappar att spara på dessa två reparationer, närmare bestämt runt 20 000:- om Volvo ska göra jobbet. Sen är det ju inte sagt att alla räkar ut för detta, men det är väldigt vanligt. Om man är intresserad av en äldre S80 kan man kolla om spjällhustet är bytt. Är det en gul etikett på spjällhusets undersida så är det bytt, då är det ok. Är det däremot en vit etikett så är det ett gammalt som kan gå sönder.
av malte74
Arnold skrev:Äldre S80 är helt ok. Men om du tar en 04 så slipper du de modellspecifika problemen med kallödningar på DIM-kortet och dåliga spjällhus. Det är många tusenlappar att spara på dessa två reparationer, närmare bestämt runt 20 000:- om Volvo ska göra jobbet. Sen är det ju inte sagt att alla räkar ut för detta, men det är väldigt vanligt.
Självklart vore en -04 att föredra, och då finns även den mycket trevliga 2.5T-motorn. Den är även en del snyggare (även om S80 generellt är en vacker bil i mina ögon)..
Problemet är att budgeten på max 50k är skriven i sten, och redan där är det ansträngt så 40k vore bättre..och att hitta en -04 med max kanske 18k mil för 50000:- har visat sig vara rätt svårt..
Vill man inte ha en långmilare, lite utrustning, bra skick och runt 200hk så hamnar man inte nyare än 2002..
Har jag fel så länka gärna, men jag har inte hittat något intressant -04 eller nyare. Det finns en fin -04 2.5T på blocket men den kostar 59.900:- och det är helt enkelt för mycket.
av Arnold
malte74 skrev:
Arnold skrev:Äldre S80 är helt ok. Men om du tar en 04 så slipper du de modellspecifika problemen med kallödningar på DIM-kortet och dåliga spjällhus. Det är många tusenlappar att spara på dessa två reparationer, närmare bestämt runt 20 000:- om Volvo ska göra jobbet. Sen är det ju inte sagt att alla räkar ut för detta, men det är väldigt vanligt.
Självklart vore en -04 att föredra, och då finns även den mycket trevliga 2.5T-motorn. Den är även en del snyggare (även om S80 generellt är en vacker bil i mina ögon)..
Problemet är att budgeten på max 50k är skriven i sten, och redan där är det ansträngt så 40k vore bättre..och att hitta en -04 med max kanske 18k mil för 50000:- har visat sig vara rätt svårt..
Vill man inte ha en långmilare, lite utrustning, bra skick och runt 200hk så hamnar man inte nyare än 2002..
Har jag fel så länka gärna, men jag har inte hittat något intressant -04 eller nyare. Det finns en fin -04 2.5T på blocket men den kostar 59.900:- och det är helt enkelt för mycket.
Kör du på en S80 runt 2002 då. Det är helt ok. Jag har själv en vanlig 170 hk från 2002 och är väldigt nöjd. Skulle du råka ut för de problem som jag nämnde så finns det billigare lösningar om du kan göra en del av jobbet själv.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Du har ju T6:an också som har lite oförtjänt dåligt rykte. Älskade min S80T6. Grym prestanda underbar motor men körde alldeles för långt/år för att klara av penlingen. T6:an är ju rikligt utrustad också.
av malte74
Jo, en T6 vore mulligt men man ska klara av ägandekostnaderna också.. Bensinräkningen är inget problem men allt annat.. Jag erkänner att det är hörsägen, men efter vad jag hört får man dubbla eller tredubbla kostnaderna med en T6.. Byta kamrem, t.ex ska visst vara 3ggr så dyrt på en T6 som på de andra, stötdämpare, bromsskivor.. ALLT är dubbelt så dyrt..
Sedan har jag tidigare blivit rådd att ska det va en T6 så MÅSTE den vara -02 eller nyare på grund av den starkare växellådan, och återigen gäller att vill man ha bra skick, hyfsat låga mil och för max 50k finns inte så mycket att välja på. Upp till -01 finns massor..
Men kunde man hitta en T6 -02 med kanske 15-16k mil, bytt kamrem, hyfsat nybesiktat och i bra skick (ingen rost, inga bucklor eller djupare repor samt hel och ren inuti) för under 50k så är det självklart ett alternativ.

Man är väl färgad av alla strulrapporter.. Min 850 har rullat i snart 4k mil utan annat än oljebyte, 960:n har på lika lång tid fått just olja och bromsklossar.. Billigt och problemfritt ägande. Även om man såklart inte kan räkna med det när man köper bil så vill man i alla fall inte begränsa MÖJLIGHETEN att det kan bli så, och det verkar ju när man läser om T6 som om det alltid är något...

Men ett alternativ är det allt, förutsatt att man som sagt kan hitta ett fint ex, -02 eller nyare som ryms i budgeten.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Bromsskivor är inbte dubbelt så dyrt som till en 2.9 skiljer ca 200kr/skiva eftersom det krävs större skiva till turbobilarna. Är lika om du ska köpa en "vanlig" S80 turbo. Lådorna är inte så usla som folk säger. Problemet är att folk inte byter oljan i automaten. Så speciellt mycket dyrare är inte reservdelar till en S80 T6.
av klimpan
har sj en s80 2,9 och tycker om den visst framvangen har jag fått byta en del saker men är ju vanligt och sånt man får räkna med. bilen går underbart jäklig go med automat. köp en som är i fint skick och som sagt viktigt med olje byte i automat lådan. om inte den är bytt kolla hur oljan ser ut och hur den växlar sen byt oljan om du köper den för att få så fin olja som möjligt i lådan. annars lyssna efter oljud och allt sånt=) lycka till
Användarvisningsbild
av hollan
kamrems bytet är exakt samma på t6 och 2,9 bromskivor är samma på 5cyl turbo och 2,9 och t6 305mm så slitagedelar är inte nämnvärt dyrare till t6 än 2,9
tar du 02 och nyare så har du inga problem med gasspjäll
av malte74
Jag har nu kollat bilar..och kollat.. Suttit framför blocket i timmar, och inser att 50k är en olycklig prisgräns. Höjer jag med bara 10k så finns betydligt mer att välja på, och även -04 finns en del av..
Jag hade planerat att bygga ytterligare två subwoofers till vardagsrummet men jag får klara mig på de fyra som står där och lägga de 10k på bil om det behövs.
Jag länkar till två bilar här under:
2.9-02
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_S ... ?ca=18&w=3

2.5T-04
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S ... ?ca=18&w=3

Just 2.5T ska ju vara en fin motor och den lär vara ännu starkare än 6:an utan att dra mer soppa, samtidigt som -04 ska vara förskonad från de fel som nämns ovan, som spjäll osv..

Verkar vara två rätt fina bilar, men kan prisskillnaden vara motiverad? Motsvarande mil, jämförbar utrustning och allmänskick.. Är en 2.5T och 2 år nyare värd 20k extra?
Motivera gärna.

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]