Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Nollräknaren och adaptionen i lådan är återställda. Det gjordes då lådan sköljdes.
av llesrof
Andis skrev:Hade min inne precis på Volvo nya programvaran till automaten är guld tycker jag.

Verkar som den kom i slutet förra året. Min pappa fick den då i sin Volvo.

Nu fick jag den i min och lådan vart kanon. Min har gått 19000mil

Sen får man ju 1 års Volvo assistans inte fel.

Skulle rekommendera Volvo och få nya programvaran, kolla om dom inte ska nolla adaptionen i lådan om det inte gjordes vid oljebytet i lådan.

Med vänlig hälsning,
Andis
Vad är skillnaden mot före uppdateringen? Jag upplever min automatlåda som lite småryckig, speciellt när jag nästan stannat och ger gas igen. Fast jag servade min hos Volvo i februari så jag borde ha senaste uppdateringen i så fall.
av kamilenski
llesrof skrev:
Andis skrev:Hade min inne precis på Volvo nya programvaran till automaten är guld tycker jag.

Verkar som den kom i slutet förra året. Min pappa fick den då i sin Volvo.

Nu fick jag den i min och lådan vart kanon. Min har gått 19000mil

Sen får man ju 1 års Volvo assistans inte fel.

Skulle rekommendera Volvo och få nya programvaran, kolla om dom inte ska nolla adaptionen i lådan om det inte gjordes vid oljebytet i lådan.

Med vänlig hälsning,
Andis
Vad är skillnaden mot före uppdateringen? Jag upplever min automatlåda som lite småryckig, speciellt när jag nästan stannat och ger gas igen. Fast jag servade min hos Volvo i februari så jag borde ha senaste uppdateringen i så fall.
Just där är jag orolig. Att det kan bli sämre. Just nu fungerar allt ok.
av acrophobic
Hur mycket kan en mjukvara till en bil (motorstyrning, ev. automat, övrigt) förbättras egentligen? Förhoppningsvis har ett gediget arbete lagts på denna redan vid utvecklingen av modellen. Det känns spontant som det bara handlar om mindre förbättringar som inte nödvändigtvis är livsviktiga. Men det som Andis skriver om automaten är ju intressant, min automat har ett lite lustigt "beteende" som jag bara kan härleda till styrningen av den, kanske något som en uppdatering skulle råda bot på..? Härikring där jag bor skulle jag inte lämna in någonting på Volvo. Nu gör jag all service och reparation själv, men skulle jag bli tvungen att lämna den till Volvo för ex. uppgradering av mjukvara åker jag nog hellre till någon grannkonmmun..
Användarvisningsbild
av StringerBell
Tillbaka till självservice.

Hur är tanken att du skall göra med serviceboken? För mig som köpare drar avsaknaden av verkstadsstämplar ned intrycket, speciellt på en relativt färsk bil.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Man kan med säkerhet lämna bilen till annan verkstad också. Tyvärr har ju mekoniomen för länge sedan spelat ut sin roll prismässigt, då de ibland ligger högre i pris än Volvo. Ring runt till olika verkstäder och hör med dom. Mjukvaruuppdateringar av dignitet kommer inte så ofta.
av kamilenski
StringerBell skrev:Tillbaka till självservice.

Hur är tanken att du skall göra med serviceboken? För mig som köpare drar avsaknaden av verkstadsstämplar ned intrycket, speciellt på en relativt färsk bil.
Enkelt. Jag fyller i datum och miltal. Samt "kvitto nr 2".
I ett kuvert märkt nr 2, lägger jag in alla kvitton.

I kuvert 1 ligger kvitto från verkstad som bytte kamrem och spolade automatlådan.

Så har jag köpt en bil innan. Jag har större förtroende för en säljare (privat) som haft bilen typ 2 år, och jag ser bilen vara välvårdat.
Kvitton i oryginal styrker bytet av filter oljor m.m.

Dessutom kan stämplar köpas. :x Det har jag varit med om med. Men eftersom bilen såg ut som skit, köpte vi inte den.
av andy78
StringerBell skrev:Tillbaka till självservice.

Man stämplar själv med egen stämpel eller skriver sitt telefonummer, man skriver även miltal och bifogar kvitto.
Är en fullstämplad servicebok fullgod för dig eller verifierar du den på något vis?
av oldtimersmc
Kommer att tänka på frågtan "Hur långt är ett snöre"?
Min dito fråga är Hur mycket är du beredd att betala för en stämpel???
Du avgör vad det har för värde för dig, är bilen fin så har det NOLL betydelse vem som hällde i oljan på en bil med över 21K på mätaren ( litar mer på dig Kamilenski än på någon annan i det här fallet)
av 2444ever
Oavsett hur ologiskt det än är så vill jag ha fullstämplad servicebok med stämplar från märkesverkstad när jag köper begagnat. Det avgjorde ganska mycket om jag överhuvudtaget skulle titta närmare på en annonserad bil när jag köpte den jag har nu, och kommer att göra likadant nästa gång jag köper bil. Jag är bara hobbymekare och måste gå efter någonting när jag grovsorterar.

Jag är fullt medveten om att det inte är någon garanti för något, och som sagt kanske ologiskt, men så gör jag, och tror många amatörer som jag resonerar på samma sätt.

Om det är någon jag känner som servat själv som jag litar på, eller som lämnat till någon icke märkesverkstad som jag känner till och anser vara bra så är det ju en annan sak, men hur ofta känner man de som annonserar.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]