Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke008
engrogg skrev:Äntligen lyckades "min" tekniker på Bilia uppgradera RTI & Bluetoothmjukvaran & därmed oxå ljudanläggningen, kan bara säga att det var STOR skillnad.. Hade version 0930/5.00.17L innan & 0BC2/5.0017S nu. Innan kunde man utan problem köra volymen i botten men nu är det ett helt annat ljudtryck, inte samma gröt i mellanregistret som innan, ja känns som en helt ny anläggning=) Så nu får man ratta om alla inställningar igen, hade ju vant mig & tyckte det lät ok innan iaf.
När fick du din bil?

Jag hade samma fel på min, kunde tala i högre volym än stereon spelade max, fick det åtgärdat i början på december. I okt/nov fanns det ingen fix.
av Kstenfors
Tycker PS i min bil låter helt ok! men subwoofern är ju ett riktigt skämt!
av Enzo
kebabpizza skrev:jajoxc60> Är själv lite hifi-skadad och kan bara bekräfta dina uppgifter. Alla som tror att en ljudanläggning inte kräver inkörningstid (framför allt högtalare) vet inte vad dom pratar om.
Alla som tror att kablar och dylikt måste vara vända åt rätt håll och tror man kan kompensera ljud med hjälp av olika digitala kablar vet inte vad de pratar om.

Men testa med lite ormolja du, det fixar nog till ljudet. Kan man inte mäta det, så finns det inte. Svårare än så är det inte. Att högtalare behöver mjukas upp lite, är en annan sak. Men inte elektroniken. Men du får gärna förklara exakt vad det är som körs in.
av Micke008
Nu har jag fått en trevlig liten produkt. som förändrar ljudet i bilen!
TM6 från NAV-TV den fixar 6 lågnivåutgångar som man kan koppla in slutsteg på.
Kopplade in den i bilen ikväll, den ersätter slutsteget under framsättet, det vill säga den kopplas in på fiberkabeln och sen har man upp till 6 lågnivåutgångar som man kopplar in valfria slutsteg.

Mycket renare ljud, går att spela högre, bättre bas, mjukare ljud, mer detaljer. Ringsignalen till HF låter mycket bättre än innan.

Det finns möjlighet till filter hög, låg och bandpass samt tidsjustering för respektive kanal.
Och även EQ på 31 band. Har dock inte testa dessa funktioner ännu utan bara kört rent "stereoljud" till ett slutsteg till fronthögtalarna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kanon, någon som har crackat Volvo-Most protokollet låter det som.

Vad heter/kostar en sådan liten låda då? Svindyr ?
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Då var bilen servad och uppgraderad. Mekanikern bekräftade att det fanns ny mjukvara till stereon, lådan och lite allt möjligt annat.

Denna uppgradering gjorde en otrolig skillnad...

Jag höll faktiskt på att tappa hakan när jag slog på stereon. Det tog inte många toner innan jag insåg att nästan alla problem jag haft med ljudet är som bortblåst. Rent och bra mellanregister utan jobbiga ljud som skär i öronen. Och basen är mycket mer realistisk och låter riktigt bra. Trycket är otroligt bra.

Satt kvar i bilen på parkeringsplatsen och lyssnade låtar i en halvtimme.

Riktigt roliga nyheter...
av Micke008
jajoxc60 skrev:Då var bilen servad och uppgraderad. Mekanikern bekräftade att det fanns ny mjukvara till stereon, lådan och lite allt möjligt annat.

Jag höll faktiskt på att tappa hakan när jag slog på stereon. Det tog inte många toner innan jag insåg att nästan alla problem jag haft med ljudet är som bortblåst. Rent och bra mellanregister utan jobbiga ljud som skär i öronen. Och basen är mycket mer realistisk och låter riktigt bra. Trycket är otroligt bra.

Har du varit inne med din bil på service eller uppdatering innan?
Växellådan märkte jag skillnad på i min bil, innan växlade den ofta helt fel om man gasade på ur kurva så det bara var slirr i någon sekund.
jajoxc60 skrev:Då var bilen servad och uppgraderad. Mekanikern bekräftade att det fanns ny mjukvara till stereon, lådan och lite allt möjligt annat.

Upplever du att suben spelar annorlunda nu också?
av Droopy

Går det på något sätt att få fram mjukvaruverionen i sensus displayen?
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Micke008 skrev:Har du varit inne med din bil på service eller uppdatering innan?
Växellådan märkte jag skillnad på i min bil, innan växlade den ofta helt fel om man gasade på ur kurva så det bara var slirr i någon sekund.
Nepp, det är första servicen och uppdateringen. Jag tycker att min låda växlar mjukare efter uppdateringen, framförallt vid nerväxling. Den gamla mjukvaran var kass på just detta. Ibland när man bromsade in mot ett rödljus högg det till rejält när lådan växlade ner.
Droopy skrev:Går det på något sätt att få fram mjukvaruverionen i sensus displayen?
Jag känner inte till något sätt att se denna version.
S80V8AWD skrev:Upplever du att suben spelar annorlunda nu också?
Ja, förut hade jag subben av. Nu har jag den påslagen och på normal volym. Hela musikupplevelsen är väldigt engagerande nu och inget i ljudet sticker ut på ett irriterande sätt.

Riktigt glad idag

/ j
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17
Byte huvudbromscylinder

..Håller tummarna för att det reparer[…]

30% etanol höjer definitiv förbrukningen[…]