Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Nu när solen tittat fram så kan man ju åka med rutan nere lite och glida ;) Har dock noterat när man stämplar på på 2:an så hör man att turbon viner, antar att det är den i alla fall, utifrån. Inget hörs i kupén, men man hör det ganska tydligt utifrån.

Tecken på dålig turbo eller brukar det vina lite?

Om den behöver bytas, vad rekommenderas? En originalturbo blir de ju fan inte i alla fall :lol:

Dessutom har man servicelampa börjat tändas när man startar bilen och den håller sig tänd några minuter och slocknar sen. Mätaren står på 328xxx, är det serviceindikering kanske eller är det något annat? Har inte orkat titta i manualen än :mrgreen:
Användarvisningsbild
av bensinskalle
holmarenn skrev:Min turbo vinner också. Har samma motor med 24kmil på mätaren. Jobbigt ljud.
Nä, de låter fränt ;)

Men oroväckande om det är något fel... Kommer inte ihåg om jag hört de tidigare på andra liknande turbobilar....
Användarvisningsbild
av greeeken
Inte likadan turbo men på min saab 900 viner det gött
Har gjort det sen jag köpte bilen o nu har den rullat 3000 mil. Inte samma ak kanske men ja det funkar bra
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Nä de har nog varit så länge jag haft den, bara det att jag uppmärksammade det lite extra när det hördes tydligare med öppen sidoruta ;)

Men dåså, då verkar det inte helt onormalt i alla fall... Fan då blir de ingen 19t..... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Vojje
bensinskalle skrev: Tecken på dålig turbo eller brukar det vina lite?
Dessutom har man servicelampa börjat tändas när man startar bilen och den håller sig tänd några minuter och slocknar sen. Mätaren står på 328xxx, är det serviceindikering kanske eller är det något annat? Har inte orkat titta i manualen än :mrgreen:
Inte konstigt att en fläkt som roterar 100000-200000 rpm viner litet grand.

Japp, det är lampan som indikerar att det är dags att byta olja+filter.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]