Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Min C70 äldre modellen med åretrunt friktionsdäck Continental på rullar helt ljudlöst, men då får du ta det lite lugnt på sommaren då bromssträckan blir längre men det är fantastiskt vad ljudlöst de rullar. Den nyare modellen med plåtcab borde va lika tyst tycker jag, tror (utvecklingen brukar gå framåt). Men låg profil och V-mönster är receptet för högt däckljud vad jag förstått.
Användarvisningsbild
av Guligan
wissel skrev:Vore kul om du gjorde en mätning med typ Iphone eller Android !
Min ligger enligt min Iphone mätt vid /under backspegeln vid 100 km/t på Nynäsvägen på 63 db.
Jag upplever min bil som relativt tyst ?
Hur mäter du det? Är det en applikation som du laddat ner?
Användarvisningsbild
av wissel
Ja det finns en mängd gratisappar att kolla upp. Kul o nyttig i mååånga lägen.
:P
av 2444ever
Hmm, kan man kalibrera i apparna? Måste ju skilja en del på känsligheten i micken på olika mobiler
Användarvisningsbild
av Bame
wissel skrev:Vore kul om du gjorde en mätning med typ Iphone eller Android !
Min ligger enligt min Iphone mätt vid /under backspegeln vid 100 km/t på Nynäsvägen på 63 db.
Jag upplever min bil som relativt tyst ?
Vilken App använder du och vilken position hade telefonen vid mätningen?
Förtydligande, åt vilket håll var micken riktad.
Jag vill få jämförbara siffror på min V60 D5 AWD med laminerade rutor.

Jag hämtade ut den idag och lämnade min V50 T5 AWD -05, skillnaden i ljudnivå är stor men V50'in kanske hade något dåligt lager i bakvagnen då ljudet upplevdes som starkast därifrån.

/Micke

Edit: Förtydligat att det är mickens riktning jag menar med position.
Senast redigerad av 1 Bame, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
Hej
Har tyvärr ingen Iphone själv, men nyfiken på vad ni kommer fram till med mätningarna.
Pratade med en Volvomek om min bil idag, och han påstod att laminerade sidorutor var standard på V70N årsmodell 01, 02 och ev 03 och sedan blev det tillval. När man gick ifrån laminerat (ngt tjockare rutor) som standard så behöll man samma lister till den tunnare enklare rutan, vilket ger vindbrus. Då skall en äldre V70 mao vara tystare än min 05a...

Gör dom här någon skillnad på vindbrus, eller är det bara när man kör med rutorna nere?
http://www.blocket.se/goteborg/Vindavvi ... ?ca=20&w=2
Hur/var kläms dom?
av Lövet
CaptainMorgan skrev:han påstod att laminerade sidorutor var standard på V70N årsmodell 01, 02 och ev 03 och sedan blev det tillval.
Det uttalandet är jag väldigt skeptisk till. Aldrig hört att Volvo haft laminerade sidorutor som standard.
Användarvisningsbild
av wissel
Min App heter " BULLER" utvecklad av Valtech AB.
Jag håller min Iphone strax under Backspegeln med Displayen rakt bakåt. Dvs. Jag kan se själva Mätningen.
Det betyder väl Micken nedåt.
Jag har 3-4 mm. kvar på mina 4 år gamla däck. KUMHO Ecsta 205 x 60 16 "
Laminerade rutor.
Värmen å AC ON och Auto.
Radion AV.
100 km/t Cruisen PÅ.
Nynäsvägen med Grov Asfalt.

När jag sätter på mina Vindavvisare så ÖKAR Vindbruset !!!!
Sikten MINSKAR då A-stolpen blir ännu större än vad den redan är.
Appar finns även för Androidtelefon. Samtliga är GRATISvarianter.

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]