Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Matfarsan skrev:Tackar.
Jag hoppas jag blir glad åt bytet.
Körde tidigare en 2.4T bensinare och den stod ofta på bensinmacken, så jag hoppas det blir mindre frekvent med denna :P
Innan jag köpte dieseln hade även jag en 2.4T och spenderade mycket tid och pengar hos lokala macken. Du kommer bli glad åt bytet, i början kommer dock bränslet gå åt och man undrar varför man bytte.
Är ett helt annat vrid i en diesel och krävde (iaf för mig) att lära om körstilen, andra växelval osv i korsningar, man varvade helt enkelt för mycket de första veckorna, försökte köra den som jag gjort med bensinaren.
Ändå har modellerna 2,4T och 2,5T motorer med mycket bra effekt vid låga varv, så man får utmärkt körbarhet utan att varva upp dem speciellt mycket. Hade nog varit ännu mer påtagligt om du kommit från en sugmotor.
Grattis till nya bilen, kommer inte vara några problem att kapa decilitrar särskilt om du kör kort sträckor och i stan. Själv gick jag från 1,3 till 0,8 men då går värmaren på vintern med :)
Har en MY01 2.4LttAut och den vill ha(1,2) ca100% mer än MY102.4DMan.(0,6)
Så gissa om jag är nöjd när jag glider in till macken med 2.4D

Kan säga att jag har ungefär samma förbrukning på min MY05 Musse cab Som på 2.4T
Nu körs de olika iofs
Felkod B5

Jag har inte läst eller hört om nå[…]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]