Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det hela började med att jag förra söndan skulle åka hem ifrån min svärmor. Hade under dagen flyttat bilen på parkeringen för jag skulle ta och tvätta den. (Ej motortvätt) Jag vet att 850 ibland kan vara svårtstartade efter att man har flyttat dom korta sträckor och den var lite seg även för mig denna gången men kom igång ganska så fort iaf, drog la i ca 2-3 sekunder och sen kom den igång. Men när den väl kom igång så gick den lite illa, precis som att den bara gick på 4 cylindrar. Kan även tillägga att dagen innan när jag körde den så gick den precis som vanligt men det regnade väldigt mycket då. Men efter att den hade gått en liten stund tyckte jag att den gick som vanligt och körde iväg hemåt, en resa på runt 6 mil.

När jag hade kommit 4 mil så skulle vi stanna till och handla och då kände jag att bilen gick illa igen och då ville jag inte stanna utan bara ta mig hem, inte så kul att bli stående nånstans. Kanske dumt men det var sent på kvällen också. Den gick ända hem och när jag stannade hemma så lät det som den bara går på 4 cylindrar. Det gör den fortfarande såhär en dryg vecka senare. Har ej haft tid att kolla på det men funderar på om det kan vara nåt med fukt eller kassa tändkablar eller nåt sånt? Någon här som har ett litet tips innan jag börjar felsöka?

Mvh Jonas
av PatrickS
Kolla så att det inte mot all förmodan kommit vatten ner i tändstiftsbrunnarna, hände mig och var lätt åtgärdat.
Användarvisningsbild
av GrandPA
Hade samma fenomen på min nyligen införskaffade 855 GLT-93 och eftersom förre ägaren bytt stift och lambdasond så brydde jag mig inte så mycket om dom punkterna. Bilen gick som en påse nötter under acceleration/belastning (och en normal person kan ju fundera varför man köper den då :)) och jag var ute i luftmassemätar-funderingar, men tänkte gå igenom det mesta innan jag landade där.

Bläddrade runt på forumet och hittade diverse tips, t ex bränslefilter, bränsleregulator, kamaxellägesgivare o s v och i viss mån stämde felkoderna bilen hade med detta. Bytte bensinfiltret och hängde i ett nytt luftfilter och den gick visserligen bättre, men absolut inte bra. Funderade på tändkablarna och när jag ändå var på Biltema så köpte jag en kontrollampa att koppla mellan tändhatten och stiftet och fick verifierat att kablarna var ok (30 spänn var rätt bra jämför med 550 för en ny sats kablar :)).

Återstod alltså kompressionsprov, men jag började med att inspektera stiften för att se om det uppstod förbränning i alla cylindrar. Så icke på trean! Anledningen var att det nya stiftet var helt igenbeckat. Rengjort stift=helt ok köregenskaper igen.

Felkoderna indikerade luftmassemätaren när jag köpte bilen, men efter kontroll/nollställning kom de aldrig tillbaka så jag vet inte om det kan ha förorsakats av bytet av lampdasond eller möjligen uppstått innan de gjorde detta.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla fördelarlocket med.
Och tändstift. Har den surat igen på en cylinder kan det vara svårt att få igång den igen, även med nytt lock.

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]