Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BM
Hej på er.

Jag var ute och tog en sväng i min mors nya V60. När jag spolade vindrutan upptäckte jag att det kom strålar ur spolarmunstyckena. Varför har Volvo gått ifrån "dusch-strålen" som i mina ögon fördelar spolarvätskan betydligt bättre på vindrutan?

/BM
av mikebike
MIN erfarenhet är att duscharna aldrig nådde ens halvvägs upp på rutan i motorvägsfart och de går inte heller att justera.
Jag fick mina utbytta till "klassiska" med kulor som går att justera.
av Robertson
Behandla rutan så behöver man aldrig ens använda spolningen. Har haft min bil i över 1,5 år (ca 4000 mil) och kan inte minnas att jag någonsin spolat rutan. :-)
av mikebike
Robertson skrev:Behandla rutan så behöver man aldrig ens använda spolningen. Har haft min bil i över 1,5 år (ca 4000 mil) och kan inte minnas att jag någonsin spolat rutan. :-)
Aha, så sand och pollen bara blåser bort när bilen står parkerad också?

Om du inte spolar rutar så spolar inte strålkastarrengöringen heller...
av Bonlo
Robertson skrev:Behandla rutan så behöver man aldrig ens använda spolningen. Har haft min bil i över 1,5 år (ca 4000 mil) och kan inte minnas att jag någonsin spolat rutan. :-)
Torkarbladen får ta stryk istället...
av HiTek
Finns alltid en anledning till varför något ändras. I detta fallet är det troligen till säkerhetens fördel då någon som spolat och använt munstyckena som duschar hela rutan inte sett att en bil framför bromsat eller kört ut någonstans o.s.v. o.s.v. Med strålar så ser du fortfarande mer även om du spolar. Det är bara en teori iaf. :)
av RFL
Har inte haft en bil med så dålig vindtrute spolning sen min 518 av 1982 års modell. Den är under all kritik och fullständigt värdelös. I normal motorvägsfart så träffar den knappt rutan vilket innebär att man nästan får tömma en halv tank spolarvätska varje gång :roll: :roll:

Har tagit upp det med ÅF men enligt deras mekaniker så fanns det inget man kunde göra.... :evil:
av mikebike
RFL skrev:Har inte haft en bil med så dålig vindtrute spolning sen min 518 av 1982 års modell. Den är under all kritik och fullständigt värdelös. I normal motorvägsfart så träffar den knappt rutan vilket innebär att man nästan får tömma en halv tank spolarvätska varje gång :roll: :roll:

Har tagit upp det med ÅF men enligt deras mekaniker så fanns det inget man kunde göra.... :evil:
Vilken variant har du?
av Sharkbait
BM skrev:Hej på er.

Jag var ute och tog en sväng i min mors nya V60. När jag spolade vindrutan upptäckte jag att det kom strålar ur spolarmunstyckena. Varför har Volvo gått ifrån "dusch-strålen" som i mina ögon fördelar spolarvätskan betydligt bättre på vindrutan?

/BM

Som jag ser på det så finns det inga fördelar med strålar istället för dusch-stråle. Dusch-strålen träffar hela rutan och löser upp alla smuts omgående. Mindre spolarvätska och mindre tid med spolarvätska på rutan medans med strålan så får man mosa på med spolarvätskan länge innan hela rutan får spolarvätska på sig. Eller om ens hela rutan får spolarvätska på sig om det beror på själva strålen gör att spolarvätskan inte når ut eller om man åker för "fort" så spolarvätskan inte når upp på rutan eller når ut över hela rutan.

Så jag föredrar dusch-strålen..
Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]

Instrument slocknar

Löda om instrumentet hos Obd Tuning, tex.