Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akevolvo
min 740 -90 bråkar med mig och jag kan inte hitta felet.bilen går hur bra som helst när man kör med den.men när man startar bilen varm så går den som en kratta och svarar inte på gas bilen rycker och hostar typ en kilometer sen släpper det och bilen drar iväg igen detta händer bara när bilen är varm och man startar den.kall går den hur bra som helst.jag har provat redline s1 men det blev ingen skillnad.nån som har nån ide vad det är för fel på bilen :cry:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
En god ide vore att ta ut felkoder.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Kompe
Skulle tippa på bränslerelä't Då den lägger av när den e varm (sur) :wink:
Användarvisningsbild
av akevolvo
Kompe skrev:Skulle tippa på bränslerelä't Då den lägger av när den e varm (sur) :wink:
om bränslerelät lägger av då stannar bilen och går igång när det har svalnat har haft det felet förrut på mina 740 så det felet är det inte!!
av Hemulen
Tror som "SA 4A QS" tempgivaren för motorstyrningen den som sitter längst in,2 platta stift i kontakten,går lossa den med 19mm ringnyckel som du trär över givaren,observera att det sitter en kopparbricka också,inget tätmedel på ny givare.Givaren om du skaffar en ska vara original Bosch inget annat,går att ta på plockskrot,chansa lite. Hade själv ett liknande fel,intermittent,knappt körbar när bilen blev varm,gick väldigt magert,soppatrycket var normalt.
Användarvisningsbild
av akevolvo
Hemulen skrev:Tror som "SA 4A QS" tempgivaren för motorstyrningen den som sitter längst in,2 platta stift i kontakten,går lossa den med 19mm ringnyckel som du trär över givaren,observera att det sitter en kopparbricka också,inget tätmedel på ny givare.Givaren om du skaffar en ska vara original Bosch inget annat,går att ta på plockskrot,chansa lite. Hade själv ett liknande fel,intermittent,knappt körbar när bilen blev varm,gick väldigt magert,soppatrycket var normalt.
kan tempgivaren göra att bilen då och då blir väldigt svårstartad ibland när man kommer ut på morgonen och när den är kall. det är som den vore stendöd och man får stå länge på starten innan den går igång. men det är bara ibland annars startar den direkt när man vrider på starten.det kan gå en 1-2 veckor imellan det händer.annars fungerar bilen som den ska.detta problem har jag haft i cirka 2 månader.så om tempgivaren visar detta fel så förklarar det ett och annat.att bilen går illa ibland (I)
av Hemulen
Tempgivaren för motorstyrningen har ju stor betydelse i kallstarten. Vet du att soppatryck finns,spänning till spridarna,vet att gnista finns så är det nog bara att chansa på en annan tempgivare för motorstyrningen....sedan får man ha i bakhuvudet att felet även kan finnas i sladdhärvan...
Användarvisningsbild
av akevolvo
Hemulen skrev:Tempgivaren för motorstyrningen har ju stor betydelse i kallstarten. Vet du att soppatryck finns,spänning till spridarna,vet att gnista finns så är det nog bara att chansa på en annan tempgivare för motorstyrningen....sedan får man ha i bakhuvudet att felet även kan finnas i sladdhärvan...
jag får fixa en tempgivare!! jag har kollat på mekonomen meca autoexperten men får inte fram vilken av givarna dom säljer det står bara temperatur sensor det kan ju vara vilket som.hur ser jag skillnad på dom olika sensorerna som sitter i toppen dom ser ju i princip likadana ut vissa visar blå en annan visar en svart.jag vill inte plocka bort givaren innan jag har en ny.hur vet jag vilken som är vilken ?:-/
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]