Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Köpte på rekommendation s k bananvax för att undvika synliga vaxrester på bilens plastdetaljer. Detta fungerade inte så nu har jag spår av vax på plasten. Svårt att få bort.

Någon som har tips på bra medel för att få plastdetaljerna på XC70 att se fräscha ut och med någorlunda hållbarhet?

Dessutom för att eventuellt helt undvika problemet: tips om något vax som inte lämnar spår på plasten?

Tacksam för hjälp.

Vänliga hälsningar

Henry
av JimBob
Bästa tipset är att tvätta bilen med KALLT vatten efter vaxningen. Då släpper vaxresterna lätt på gummidetaljer. Använder du varmt vatten bränner det fast.

Ja, det låter löjligt enkelt men det funkar! Kör själv med Lahegas Bananvax.
Användarvisningsbild
av thorell
Jag vaxar med Meguiars NXT. Det lämnar inga märken.
Användarvisningsbild
av fisse
Om du vill få listerna fräscha så prova concept vista, det är kanon på plastdetaljer!
Mina lister var inte snygga men efter 2 tunna lager med Vista så ser det nytt ut igen!
Bananvax har jag aldrig provat, men massor av andra vax har blivit förbrukat genom åren....
Om du vill få bra glans och inga rester på listerna så kan jag rekommendera mirror image från smartab.
Det både polerar och vaxar, superlätt att applicera och torka bort för hand eller med maskin.
Om du vill slippa vaxa hela tiden och få ett mer långvarigt skydd så satsa då hellre på ett 2K skydd.
Finns många varianter på marknaden, jag har testat Zirconite, det är super! Sjukt bra glans och halhet på lacken!
Jag kommer inte att slösa mer tid och pengar på traditionella vax! Detta blev rena reklamkampanjen men det är ju
bara personliga erfarenheter :)
Användarvisningsbild
av bjornw
För att "rädda" dina lister kan det fungera att spruta 5-56 på en trasa/trassel och gnugga på listerna. Även en mild blandning av Yes och IPA (isopropanol) kan fungera. Var försiktig så du inte skada listerna bara! Det är troligen inte själva bananvaxet som orsakar kritningen på listerna.

Många av mack-vaxerna är egentligen vax-polish, dvs de innehåller en liten del polermedel och diverse lösningsmedel för att rengöra. Ett rent lackskydd likt Zirconite och Ultima PGP har ingen sådan funktion men baserar sitt skydd på polymerer i olika former som håller mycket bättre än någon sorts vax. Dessa medel kritar oftast inte på plast heller.

Ett bra vaxpolish är autoglym radiant, relativt hållbart och med god rengörande förmåga. Kritar inte. Enkelt att hantera både manuellt och med maskin.

Concept Vista är ok som skydd till plast men ser faktiskt ganska tråkigt ut när det börjar släppa och det är viktigt att man inte lägger för tjockt då det blir kladdigt. Ultima tire and trim guard är bättre, även Gtechniq C4, men de båda kostar där efter.
av oldtimersmc
Läste tippset om 5-56 och kan inte undgå att bibringa er Rallygängets fantastiska hyllning till denna må hända överdrivet hyllade produkt...
Melodin är YMCA och här är texten.

Du där - om du tycker att livet känns
Så där - du går runt och du känner dej
Småtvär - ta och köp dej en burk med ett
Innehåll som funkar

Dina - små bekymmer dom blåser till
Kina - du blir glad och du börjar att
Flina - du blir glad och yr och ditt
Hjärta bara dunkar

Refräng:
När du tar fram din burk med 5-56
Du tar fram din burk med 5-56
Den kan driva ut fukt
Har en underbar lukt
Vilken universal produkt

Det går så bra med lite 5-56
Man mår så bra av lite 5-56
Den är duktig på rost
Skyddar låset mot frost
Vill en ganska så billig kost(nad)

Vers 2
Spreja - om du känner dej purken så
Spreja - bara skaka på burken å
Spreja - allting blir bara bättre med
Aerosol och olja

Refräng:
Den kan driva ut fukt har en underbar lukt
Vilken universal produkt

Den fixar allt som e kass
Luktar gott på ditt dass
Man kan lossa en spak
Få loss en lem på ett flak
Skilja mutter från skruv
Själva lukten är ljuv
ta bort elektriska sprak
Putsa upp din kajak
Man kan starta en bil
Ha den som nezeril
Putsa bordet av ek
Marinera en stek
Man kan sprejja på mygg
Eller nån som e stygg
Spruta som hormoslyr
Sprejja upp en frisyr
Å den driva ut fukt
Va?
ja sa att den kan driva ut fukt
Va?
Sprejja skorna mot dålig lukt

Refräng:
Den kan driva ut fukt har en underbar lukt
Vilken universal produkt

Det går så bra med lite 5-56!
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fisse
Hihi ja den var bra, jag får lite mer ljungelboken tema när jag läser texten:)
Var nöjd med allt som livet ger..... Med 55-6 går allt som smort :)
Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]