Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena ! har nu lessnat.. det funkar verkligen inte med hardyskiva, har kört i kanske lite drygt en vecka o sladdat kanske 2-3 gånger, dock har jag kört väldigt mycket o långt. Men nu har DEN jävla hardyskivan gått igen.. Den förstör ju allt i sin väg, snart nött ner alla skruvar igen.. så nu undrar jag om det går att konvertera till turbokardanen ? alltså helst bara den främre biten utav kardan.. funkar det ? :)

// Kallonen
Användarvisningsbild
av päpplet
Turbo har ju alltid M46 så en sån kardan passar inte på M47 då den lådan är kortare. Har du M46 låda är det bara att byta medbringare och kardan.
Byt hela för en kardan är balanserad ihopsatt till en enhet och blandar du två halvor så kommer du nästan säkert få obalans i den.
Användarvisningsbild
av päpplet
hmm nu var det ett tag sen jag bytte sist men på min låda så hade jag en 30mm hylsa och två bult i medbringaren som mothåll (kan räcka med att ha ettan i) och släppa muttern. Finns olika storlekar på muttern men 30mm var det på lådan från en 90a.

Sen ska det bara vara att knacka ut medbringaren som sitter på splines och sätta dit den nya. Gör detta fort för det rinner olja när du får ur medbringaren 8)
Användarvisningsbild
av päpplet
Den på bilden kommer från en 16V men det är samma kardan. Det finns olika storlek på den främre medbringaren så se till att få med en som passar på kardan. Den var större på min 88b än på 90s låda som jag bytte till.
Okej, hmm.. bara en snabb fråga angående kardan med hardyskiva.. Hur kan man montera denna "fel"? :O jag hade inga vibrationer alls tills hardyskivan pajjade.. vad kan jag har gjort fel? :O
Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]

Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]