Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Sådär. Skulle byta handbromsbackar och belägg i långhelgen och märkte att båda oken bak har varsin kolv som sitter fast och ej går att pressa in, så det får väl bli okbyte nu då.
Någon som känner till en utförlig guide för luftningen sen? Har endast luftat med "bomb" innan och det var ju 10 år sedan :oops: .
Har inte tid att renovera dem, och då det bara är en skrot/slitosläng-arbetsbil. Så det blir skrot-ok.
Mvh
ha en kompis med dig som pumpar upp tryck och sen öppnar du luftnippeln medan kompisen håller ned pedalen. dock så kan huvudbroms cylindern ge upp när man trycker kolvarna förbi vändkanterna i bromscylindern.

sen kan man ju sätta tryck i behållaren och sen bara öppna luftnipplarna så det trycker ut luften, eller så finns det en behållare med slang som man trycker på luftnippeln och så suger den ut luften. men jag tycker det är enklast att göra som jag skrev först men då finns det risk att huvudbromscylindern ger upp
osla skrev:ha en kompis med dig som pumpar upp tryck och sen öppnar du luftnippeln medan kompisen håller ned pedalen. dock så kan huvudbroms cylindern ge upp när man trycker kolvarna förbi vändkanterna i bromscylindern.

sen kan man ju sätta tryck i behållaren och sen bara öppna luftnipplarna så det trycker ut luften, eller så finns det en behållare med slang som man trycker på luftnippeln och så suger den ut luften. men jag tycker det är enklast att göra som jag skrev först men då finns det risk att huvudbromscylindern ger upp
Ok. Han får se till att skrika stopp när han är halvvägs med pedalen så borde ju det inte vara någon fara med det eller?
Är det någon speciell ordning man ska lufta i och vad är det för typ av krets? Måste man lufta fram också om man bara byter bak? Har för mig det är två nipplar på framoken.
Citera osla Re: guide för bromsluftning efter okbyte 745-88?
av osla Igår, 22:07

man börjar med det hjul som är längst bort från huvudcylindern, alltså höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram
Jag brukar först suga upp all olja i behållaren. När jag fyllt upp med ny olja (vätska heter det väl numera) öppnar jag alla nipplar och låter det droppa ut, (Jag jobbar mest ensam) samtidigt som jag håller koll på behållaren. Det kan stå och droppa i en halvtimme, eller så. Sen stänger jag alla nipplar och öppnar en, trycker ner pedalen och låser den nere (en träbit mot sätet duger), stänger nipplen, pumpar någon gång, öppnar nästa, trycker ner pedalen och låser den, stänger nipplen, pumpar.... osv. Det fungerar men är lite omständig., Det är mycket lättare "när man är två". Biltema har någon "apparat" med backventil som jag funderat på men inte "kommit till skott"

Mvh
Lennart
brorsan min fick med en riktig bra sak i sin 945 när man ska lufta bromsar själv. ett lock te vätskebehållaren, som de sitter en slang på, och i andra änden en ventil som man sätter på ventilen på däcket. Då håller det tryck och de är bara gå runt att lufta! vet dock ej vart man köper det, volvo kanske...? /Johan
lennarte skrev:

man börjar med det hjul som är längst bort från huvudcylindern, alltså höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram
Jag brukar först suga upp all olja i behållaren. När jag fyllt upp med ny olja (vätska heter det väl numera) öppnar jag alla nipplar och låter det droppa ut, (Jag jobbar mest ensam) samtidigt som jag håller koll på behållaren. Det kan stå och droppa i en halvtimme, eller så. Sen stänger jag alla nipplar och öppnar en, trycker ner pedalen och låser den nere (en träbit mot sätet duger), stänger nipplen, pumpar någon gång, öppnar nästa, trycker ner pedalen och låser den, stänger nipplen, pumpar.... osv. Det fungerar men är lite omständig., Det är mycket lättare "när man är två". Biltema har någon "apparat" med backventil som jag funderat på men inte "kommit till skott"

Mvh
Lennart
Jag har en sådan sak från Biltema med backventil, dock har jag aldrig använt den. Tänkte göra det nu när jag ska renovera mina bromsar, men jag undrar hur den luftningssaken fungerar?

Jag är inte trådskaparen. Lånar tråden lite bara.
osla skrev:man börjar med det hjul som är längst bort från huvudcylindern, alltså höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram
Ok, Det var bra att veta. Men finns det inte olika typer av kretsar som ska luftas i tex. "sicksack" eller i "x" också?
ticjohan skrev:brorsan min fick med en riktig bra sak i sin 945 när man ska lufta bromsar själv. ett lock te vätskebehållaren, som de sitter en slang på, och i andra änden en ventil som man sätter på ventilen på däcket. Då håller det tryck och de är bara gå runt att lufta! vet dock ej vart man köper det, volvo kanske...? /Johan
Låter ju nästan för bra för att vara sant! Måste kollas upp.
lennarte skrev:

Mvh
Lennart
Ok, verkar ju bra, men inga problem med som osla säger, vändkanter, då, när du låser pedalen i botten med nippeln öppen?
Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! A[…]

Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]