Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Tanten fick för sig att ta fram jordfräsen och skulle fräsa en rabatt.

Typiskt nog så startade inte åbäket. Ingen gnista. Pappa köpte nytt och rätt tändstift, och naturligtvis ingen gnista.
Plockade bort kåpan och konstaterade att svänghjulet var helt rostbrunt. Slipade bort rosten försiktigt med fint slippapper.
Kollade magnetens yta mot svänghjulet som även den var "röd som räven".
Magneten gjordes ren och fin och tvättades med sprit på ytan mot svänghjulet.

Monterade ihop och tog bladmått och mätte mellan magnet och svänghjul. Mätte avståndet till 0,5 millimeter.

Inte f-n blev det någon gnista nu heller. :-(O) :cry:

Åbäket är en Husqvarna med Briggs-Stratton 5,0 hkr, 135292-0209-01.
Den fungerade förra året och har förvarats inomhus i kallförråd.

Nu till frågeställningen.
Hur stort avstånd ska det vara mellan magnet och svänghjul?
Vilken del på svänghjulet är det som gör att det skapas gnista via magneten?

Finns det någon vänlig själ som kan förklara varför åbäket inte startar.
:?:
Hej . Att det är ytrost på svänhjulet gör inget. Avstådet mellan svänghjul och tändspole ska nog vara 0,25-0,35 mm. Troligaste felet är nog rost på brytarspetsarna om motorn är 1982 eller äldre, sen blev det brytarlöst. Använd inte en vanlig stor avdragare som greppar längst ut på svänhjulet. då går det sönder. Man ska dra i ett par gängade hål nära centrumuttern. Testa även om det är fel på " dödarkabeln" som jordar tändspolen när man stänger av (så den inte är skavd och ligger mot jord/gods). Lycka till
Jag tror åbäket är från 1994.
Jordarkabeln?
Stänger av gör man med gasreglaget.

Mina kunskaper beträffande Briggs & Stratton är inte på topp.
Men på svänghjulet sitter en detalj, som ser ut som annat material än det rostiga stålet.
Då har du nog brytarlöst tändsystem och behöver därmed inte mecka loss svänghjulet.
Metallplattorna i svänghjulets periferi är magneterna.
Dödarkabeln ska fungera så här:
Dödarkabeln är den lilla c:a 2mm tjocka svarta sladden som går från tändspolen till en liten kontakt i reglageplattan på förgasaren. När du drar av gasen helt för att stänga av så ska kontakten petas till så att det blir "jord" i sladden så att tändspolen jordas och därmed inte ger gnista
Aha, undrade just vad var för sladd.
Ska kolla till helgen.

Tack för bra förklaring.

Återkommer med resultat.
Råkade ut för något liknande i helgen, den ena klipparen vägrade starta. Ingen gnista, efter mycket gnuggande i huvudet så visade det sig att vajern till "dödmansgreppet" hade slappat lite så dödarkontakten alltid jordade...justerade vajern några millimeter, sen så startade den på första draget..

/Thomas
Åbäket står still fortfarande trots idoga försök. :cry:
Toppen felsökning som är så interssant....
Har du kollat så att stiftet verkligen har rätt anslutning för tändkabeln så att det är kontakt där? Så det inte är M4 pinne i stiftet och SAE anslutning i tändkaben.
Stiftet kan ha blivit surt så det inte ger gnista, det kan vara vatten i bensinen. Har du testat koppla bort dödarkabeln helt så den absolut inte kan vara mot jord och sett om du då får gnista?
Moderna tändspolen som du har är svår att kollmäta det enda man kan se är om sekundärlindningen är hel. Du Ohm-mäter mellan tändkabens anslutning för stiftet och jord (säkrast järnkärnan på tändspolen. Det ska vara 3000-5000 Ohm har jag för mig. Annars är spolen rökt. (Men det är ju konstigt om den lagt av bara av att stå inne över vinter)
Prova en annan spole.

.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]