Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanielNorsborg
Hej!

Köpte en T6:a för cirka en måmnad sedan, hyfsat billigt då det var lite problem med den som ryckig gång osv...
I helgen gjorde jag rent spjällhuset som jag läst mig till här på forumet att det ofta är orsaken till mycket strul på just dom här modellerna.
Tyvärr i min iver med att få ordning på bilen så glömde jag köpa en ny packning men bilen gick som en klocka ändå, "Skönt" tänkte jag men så igår, alltså dagen efter rengöringen, så kom problemen tillbaka, dvs ryckig gång, vandrande tomgång, lambda-lampan tändes osv...
Nu vet jag att jag inte lyckades göra rent spjällhuset till 100% plus att jag ändå ska byta packningen så jag misstänker att det
kommer att lösa sig efter det ändå.

Men nu till min fråga, går det att få loss kontakten från spjällhuset?
Jag lossade dom två skruvarna men jag vågade inte ta i för mycket utifall att kontakten skulle gå sönder.
Jag gjorde rent det så gott jag kunde med spjällhuset fortfarande kvar i motorutrymmet men med mina händer och armar gick det inte att komma åt det bättre så jag skulle vilja ta ut spjällhuset helt o hållet så jag kan göra rent ordentligt.
Senast redigerad av 1 DanielNorsborg, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av snepo
Hej härligt jag har en likadan bil.Jag tror inte kabeln går att ta bort.Jag tog bort fläkten la den på motorn.Spjället sitter med fyra bult och kabeln är tillräckligt lång för att kunna göra rent ordentligt.Jag rengjorde mitt i december,funkade en månad ungefär.Så jag ska köpa nytt eller skicka mitt till Atech för renovering.Lycka till.Grym bil
av 2444ever
Kabeln ska inte lossas från spjällhuset.

Du borde få med något om spjällhus och problem i rubriken.
av DanielNorsborg
@snepo
Ja, det är min andra S80 T6:a, grymt sköna bilar, när dom fungerar som dom ska ;-)

@2444ever
Nu har jag ändrat rubriken, tänkte inte så långt när jag skrev den :-)
Låter märkligt, det borde gå att ta bort den. Jaja, jag låter den sitta å tar bort fläkten istället som snepo skrev :-)
av Arnold
snepo skrev:Hej härligt jag har en likadan bil.Jag tror inte kabeln går att ta bort.Jag tog bort fläkten la den på motorn.Spjället sitter med fyra bult och kabeln är tillräckligt lång för att kunna göra rent ordentligt.Jag rengjorde mitt i december,funkade en månad ungefär.Så jag ska köpa nytt eller skicka mitt till Atech för renovering.Lycka till.Grym bil
På ebay finns det fabriksnya spjäll för ca 3 500:-. Du tjänar runt 2 000:- på det, jämfört med att köpa på Volvo. Jag har själv beställt där. Man betalar bäst med paypal när man beställer på ebay.

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]