Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Har du en vanlig mätare eller har du färddator? Med en vanlig så är det nog givaren som krånglar eller oxid i kotakterna någonstans på vägen, ja om du har tur! Vanligt fel med dålig kontakt pga just detta på dessa bilmodeller. Tyvärr :-O)
Med färddator så sitter oftast felet just i datorn, eller i instrumentpanelen och där är det oftast dåliga lödningar som ställer till problem :-O) Lösningen då är att ta loss skiten och löda om och hur du gör då hittar du på den här länken :-)-)

http://www.svenska480klubben.com/forum1/

Om inte så "Finns ju vi här" bara för att hjälpa dej ;-//
av Metso
Jag har, ända sedan jag köpte min 460 SE, haft liknande problem som Solex.
Bränslemätaren visar precis vad den vill, går ej att lita på den. Samma sak med bränslevarningslampan, en gång tände den och 1 km senare var bensinen slut.
Kör nu mha trippmätaren.
Vad kan jag göra? Har ingen handbok eller elschema.
av Metso
Tack Rådlös!

Hur kommer jag åt / var hittar / jag denna givare. Förstås vid bensintanken men måste jag tex under bilen?
av Rådlös
Jag har inget exemplar att kolla på, men tankarmaturen* sitter alltid monterad på översidan av tanken. På många Volvomodeller finns det en lucka i bagagerumsgolvet eller inne i kupégolvet under baksätet (beroende på var tanken sitter) Den luckan kan man lätt skruva av. Sedan sitter armaturen i det "luckhålet". Ofta är det en gängad låsning, eller möjligen en bajonettlåsning, men det ser du när du öppnar luckan. Och för din egen och bilens skull: Stäng av all el i bilen när du öppnar armaturen! Koppla helst ifrån batteriet för säkerhets skull.

*Tankarmatur kallas den enhet som oftast numera innehåller både tankmätare och bränslepump. Tankmätaren brukar vara en flottör som sitter på en arm. Armen i sin tur påverkar en variabel potensiometer som ger olika motstånd i en elektrisk ledning.
av Metso
Tack igen rådlös!
Om jag ger mig tid under helgen skall jag kolla upp detta. Jo jag kopplar löst batteriet.
Flottören måste tydligen haka upp sig ibland eller så har det kommit skräp på potentiometern som påverkar resistansen. Tydligen betyder högre resistans fullare tank eftersom den visar för höga värden som plötsligt kan falla ned. För lågt har den, mej veterligen, ej visat.
XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]