Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje! Nu får du väll ändå gå och tvätta dig, HUR FAN skulle det gå till? förklara för oss andra här på forumet.

Det enda som skulle kunna hända är att om du kör utan bult en längre tid så slits splinesen och det är ju lite tråkigt men även det går att fixa.
Spränga knuten! man tar sig för pannan.

Jag skulle aldrig ge ett råd som jag är det minsta tveksam över utan att skriva det.
Och att skrämma upp folk i onödan är ovärdigt forumet.
av kamilenski
Vojje skrev:
oldtimersmc skrev:Du kan köra utan bulten över helgen utan problem, det enda som händer är att det klonkar lite.

Nu kommer en del att skriva farligt vilket är skitsnack knuten kan inte ta sig någonstans, utan det blir bara ett litet axiellt spel som du kan bortse i från under en kortare tid.
Superfarligt eftersom knuten kan separeras från lagret.
Bara vid max sväng! Inte annars. Jag testade. Dock på plan mark. Vid max rattutslag KAN det hända. Dock inte 100% säkert! Skulle det vara så farligt, hade det varit en kraftigt mutter som förr ;-)

Jag skulle gänga lite, och skruva i kortare bult. Eller köra utan. Dock inte i 180 knyck :-)
av kamilenski
Vojje älskar att skrämma folk.
:-(
Ibland i onödan. Men det är alltid bättre att vara försiktig.
Jo men i det här fallet så är det duktigt felvisande axialspelet är försumbart i det korta perspekivet och att spränga knuten! han lär inte fixa det även om han fick ett år på sig. Möjligen pajjad splines som man fixar med locktite.
av kamilenski
oldtimersmc skrev:Jo men i det här fallet så är det duktigt felvisande axialspelet är försumbart i det korta perspekivet och att spränga knuten! han lär inte fixa det även om han fick ett år på sig. Möjligen pajjad splines som man fixar med locktite.
Jag medger att du har rätt. Men men.
Det brukar vara tvärt om. Att annat släpper och sen buten och raset är faktum.
kamilenski skrev:Vojje älskar att skrämma folk.
:-(
Ibland i onödan. Men det är alltid bättre att vara försiktig.

Det finns säkert fina forum för spökhistorier att rekomendera men jag tycker att vi skall hjälpa varandra och inte skrämmas i onödan så att folk rusar iväg o ex lägger 2200 för ett lager då man inte behöver, det är ju det som är forumeta kärna att vi skall hjälpa varandra.
Jag har lykats med att rycka av drivaxel(röret) på en v70 turbo och det enda som hände var att det "kilingade" lite och så kom jag ingenstans.
Har åkt med "borttappad bult" en längre tid och det enda jag märkte vad at det "knäppte" vid ax o retardation dvs drivaxeln axialspelade lite. Konklution = skit i det och köp en ny bult på måndag, dra den enligt rekomendationerna njut sedan av den underbara våren...
av kamilenski
Jag skrev det. Du har rätt.
När jag skulle byta mina hjullager, provade jag bara att dra undan drivaxeln, men utan att lyckas. Lite mer vid max rattutslag. Hjälpte inte. Därför är jag säker på aty inget händer. Jag skulle köra så. Men vad händer om vi ger det rådet en annan person? Och det händer nåt?
Nu har han lite att läsa här. Jag o du skulle köra utan. Ts bör fatta det beslutet själv.
Användarvisningsbild
av Vojje
Vojje skrev: Superfarligt eftersom knuten kan separeras från lagret.
kamilenski skrev: Bara vid max sväng! Inte annars. Jag testade. Dock på plan mark. Vid max rattutslag KAN det hända.
Tack för stödet, K :D .
av kamilenski
Vojje skrev:
Vojje skrev: Superfarligt eftersom knuten kan separeras från lagret.
kamilenski skrev: Bara vid max sväng! Inte annars. Jag testade. Dock på plan mark. Vid max rattutslag KAN det hända.
Tack för stödet, K :D .
Jag skrev inte att det händer! Som tidigare. Jag kan tänka mig köra med bilen dock utan idiotikörning. Du vet... med 4500 varv/diesel ;)

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]