Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
Boromir2k skrev:Men visst, kör man i Tyskland är kanske toppfarten en annan fråga.
Var uppe i 210 med min V60 T5...och det i Tyskland..och den med R-design.
Att köra en 'vanlig' bil med 'vanliga' däck i de hastigheterna är livsfarligt..
Varför köper man då en T5 R-design om man inte är intresserad av toppfart/högfart? Det är inte livsfarligt att köra snabbt med vanliga däck, det är bara att kolla hastighetskoden och anpassa hastigheten efter det. Tycker att frågan är intressant, har själv konstaterat att många bilar inte når toppfarten på högsta växeln. Den ända bil jag kört/ägt som man kunde köra till varvstoppet på högsta växeln var en Golf GTI 16V , annars brukar bara högsta växeln vara en överväxel så toppfarten når man oftast på näst högsta växeln.
Senast redigerad av 1 Mwi, redigerad totalt 0 gånger.
av Andis
CD_Sweden skrev:Testade toppfarten på min D3 V60 manuell häromdagen. Den går inte att få över 200 på mätaren på 6an (202 på gps:n.)
Den skall ju göra 220km/h
Någon som vet om toppfarten nås på 6:an eller 5:ans växel?
På 6an borde den varva 3600rpm i 220km/h.
På femman borde den gå över 4000... men motor kroknar ju strax efter 3500 :roll:
Kul inlägg har du testat i utförsbacke också? Skulle själv prova 5 an och se hur långt den drar innan den krocknar, för att se om den toppar på 5an. Eller om det är 6an som gäller.

Låg efter en V70 D5 i Tyskland sensat han höll exakt 220 kmh hela tiden när det var fri fart och verkade gå enkelt upp i 220 också. Är det stor skillnad på D3 och D5 ? inte så insatt i dieslarnas prestanda.

Ser fram mot fler test resultat

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Appel
Kul tråd!

Fullgas acc från 0 och upp till 225 på mätaren så bromsar min bil in så pass tydligt att det känns. Jag har för mig att T6 är fartbegränsad till 210 så det kan säkert stämma rätt bra med 225 på mätaren, tyvärr visar inte den inbyggda GPS'en verklig fart och jag kände inte för att fippla med någon app i telefonen.

ps. fyller 50 nästa år. ds
Jag tror att toppfarten nås på sexan på en D3. Men är inte säker. Eftersom registret är väldigt kort och den inte har så bra drag på höga varv så kan det nog ta en rätt lång sträcka för att nå toppfarten.

Testade min förra XC60 D5 Polestar (225hk/460Nm) på Autobahn med fri fart och den gick helt ok till 190-200 men den gick det otroligt segt till ca 210 på mätaren. Låång sträcka. På nuvarande V60 T6 Polestar går det i jämförelse otroligt snabbt till 255 på mätaren innan den "går in i väggen" (toppfartsspärren). Jag har otroligt stor respekt för dom hastigheterna. Måste vara Autobahn med fri fart, minst 3 filer och glest med trafik.
Användarvisningsbild
av apersson850
Den 854 Turbo jag hade tidigare nådde i alla fall toppfarten på högsta växeln. Femman, alltså, fler hade den ju inte.
Två olika GPS hade vi med en gång, när jag provade vad den kunde gå. Vid 6200 r/min slog övervarvningsskyddet ifrån, och sen hjälper det inte ens om det är nerförsbacke. Då visade båda GPS-erna 247 km/h. Hastighetsmätaren hade gått utanför skalan...

Inte så dåligt för en bil som Volvo sa hade 240 km/h i toppfart. Den XC70 jag har idag är nåt helt annat. Söder om 200 händer det inte mycket.
Användarvisningsbild
av Camel
CD_Sweden skrev:Testade toppfarten på min D3 V60 manuell häromdagen. Den går inte att få över 200 på mätaren på 6an (202 på gps:n.)
Den skall ju göra 220km/h
Någon som vet om toppfarten nås på 6:an eller 5:ans växel?
På 6an borde den varva 3600rpm i 220km/h.
På femman borde den gå över 4000... men motor kroknar ju strax efter 3500 :roll:
Volvo har nog angett lite glädjesiffror angånde toppfarten. Om man antar rullmotståndskoefficient, luftens densitet och transmissionsförluster samt med övriga uppgifter i diagrammet nedan så gör bilen knappast mer än ca 210 km/h på plan mark när det är vindstilla. Om man dessutom har breda däck så sjunker toppfarten ytterligare. Bilen toppar på 6:an vid ungefär 210 km/h @ 3440 rpm (röd punkt i diagrammet) sannolikt först efter mycket lång anlöpssträcka. Vid högre varvtal (och högre hastighet) understiger tillgänglig drivhjulseffekt den erforderliga effekten för framdrivning av bilen. Luftmotståndet betyder mycket i högre hastigheter. Effekten för att övervinna luftmotståndet ökar med kubiken på en hastighetsökning.

(Klicka för större bild)
Bild

Mer att läsa om fordonsdynamik finns här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=76739
av perhall
D3 är en lurig bil med smalt register och långt mellan växlarna! Det kan förklara att med en viss däckkombination och under vissa förhållanden så når man inte angiven toppfart.

Min T4 når lätt 215 (angiven toppfart) på femman men inte på sexan. Och inte på fyran (fast det är en bit kvar till varvspärren).

Kan ju bara konstatera att Tyskland är ett av de länder i världen som har bäst olycksstatistik trots att många tyskar ganska ofta kör 180+...

PH
Ford hobby husbil chassinummer

Hej på er. Har en husbil, en Ford hobby t 65[…]

Instrument slocknar

Löda om instrumentet hos Obd Tuning, tex.

Halvljuset (alltså inte auto-läget) m[…]

Nu har jag köpt en bättre beg x40 rechar[…]