- sön 29 apr 2012, 22:01
Blir lite oroad av inläggen om manipulerade serviceböcker, nån gång kommer jag ju att köpa bil igen och servicebokens "skick" väger rätt tungt för mig.
Att det förekommer förvånar mig inte, men det borde väl vara lite svårare för privatpersoner.
Och från skroten kan man väl se att regnr är ändrat?
Båda förutsatt att det är en amatör som fuskar.
Jag är inte ute efter något tjabb, mer lite nyfiken på hur utbrett det är. Spontant känns det (så länge som serviceboken är hel) att det måste till lite mer avancerad förfalskning för att undgå upptäckt. Det är klart, en skum bilhandlare kan säkert göra stora pengar på sånt här fusk och vara intresserad av betala en bra slant för en manipulerad servicebok.
Att det förekommer förvånar mig inte, men det borde väl vara lite svårare för privatpersoner.
hollan skrev:...Med ny bok borde man väl relativt enkelt se att allt är infört ungefär samtidigt?
service böcker går att köpa nya eller hitta på skroten färdig stämplade så man måste vara vaken när man ska handla bil! låter det för bra så är det oftast det
Och från skroten kan man väl se att regnr är ändrat?
Båda förutsatt att det är en amatör som fuskar.
Mwi skrev:...Likadant här, om en amatör försöker borde det väl synas?
Det är väl ingen som backar mätaren utan att retuschera serviceboken.
...
Jag är inte ute efter något tjabb, mer lite nyfiken på hur utbrett det är. Spontant känns det (så länge som serviceboken är hel) att det måste till lite mer avancerad förfalskning för att undgå upptäckt. Det är klart, en skum bilhandlare kan säkert göra stora pengar på sånt här fusk och vara intresserad av betala en bra slant för en manipulerad servicebok.
Historik: PV -60, 142 -71, 244 -82, 244 -88 (alltså årsmodeller)