Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Blir lite oroad av inläggen om manipulerade serviceböcker, nån gång kommer jag ju att köpa bil igen och servicebokens "skick" väger rätt tungt för mig.
Att det förekommer förvånar mig inte, men det borde väl vara lite svårare för privatpersoner.
hollan skrev:...
service böcker går att köpa nya eller hitta på skroten färdig stämplade så man måste vara vaken när man ska handla bil! låter det för bra så är det oftast det
Med ny bok borde man väl relativt enkelt se att allt är infört ungefär samtidigt?
Och från skroten kan man väl se att regnr är ändrat?
Båda förutsatt att det är en amatör som fuskar.
Mwi skrev:...
Det är väl ingen som backar mätaren utan att retuschera serviceboken.
...
Likadant här, om en amatör försöker borde det väl synas?

Jag är inte ute efter något tjabb, mer lite nyfiken på hur utbrett det är. Spontant känns det (så länge som serviceboken är hel) att det måste till lite mer avancerad förfalskning för att undgå upptäckt. Det är klart, en skum bilhandlare kan säkert göra stora pengar på sånt här fusk och vara intresserad av betala en bra slant för en manipulerad servicebok.
av Lövet
BMW gick ifrån det avancerade sättet att räkna och gick istället över till något oerhört enkelt - men som enligt dem passar lika bra för att beräkna serviceintervall - nämligen antal förbrukade liter sedan förra service.

Intervallet var 2500 liter (för bensinare, för dieslar lägre) vilket innebar att om man åker hårt så ökar förbrukningen och servicen kommer oftare. Genialiskt i all sin enkelhet.

Med introduktionen av E60 så blev det lite mer avancerat igen genom att det inte finns fast serviceinnehåll utan varje komponent i servicen (bromsar, olja, bromsvätska) har sitt eget räkneverk. Om man har otur kan man alltså få åka in flera gånger samma år för service av komponenterna om de inte är i takt med varandra.
av perhall
Mwi skrev:
perhall skrev:När BMW införde serviceintervallmätare 1981 (MY82) kunde man grovt se om bilen körts försiktigt eller hårdare. Normalt intervall var då 1200 mil oljeservice, 2400 mil inspektion men det kunde bli allt mellan 750/1500 och 1600/3200. I serviceboken stod också hur nära bilen var, eller om den passerat rekommenderad intervall: fem gröna prickar - en gul prick - sen två röda. Volvos system har ännu inte kommit så långt...
PH
Det är väl ingen som backar mätaren utan att retuschera serviceboken. Och om sedan BMWs system var så pålitligt kan man fundera på. 524 TDS var väldigt populär bland resande i norr, det fanns ingen kilometerräknare för diesel som passade bilens elektronik utan man fick läsa av bilens original kilometermätare för dieselskatten. Det var bara att låssa en sladd under baksätet så stannade mätaren. Fanns säkert inga bilar som servades så ofta med så låga miltal.
På den tiden var det oerhört lätt att koppla ur - och för den delen skruva - mätare, fr o m 90-talet svårare. Jag ser ingen koppling alls mellan serviceintervaller och fusk med mätarställning. Systemet var hur som helst smart då../PH
av perhall
andreas_lofgren skrev:BMW gick ifrån det avancerade sättet att räkna och gick istället över till något oerhört enkelt - men som enligt dem passar lika bra för att beräkna serviceintervall - nämligen antal förbrukade liter sedan förra service.

Intervallet var 2500 liter (för bensinare, för dieslar lägre) vilket innebar att om man åker hårt så ökar förbrukningen och servicen kommer oftare. Genialiskt i all sin enkelhet.

Med introduktionen av E60 så blev det lite mer avancerat igen genom att det inte finns fast serviceinnehåll utan varje komponent i servicen (bromsar, olja, bromsvätska) har sitt eget räkneverk. Om man har otur kan man alltså få åka in flera gånger samma år för service av komponenterna om de inte är i takt med varandra.
Det får man ju säga är en nackdel med BMW, Merca, VW m fl att det är flera program som löper parallellt så att man får åka in flera gånger per år om man har otur (alt. tidigarelägga moment). Jag läste i ViBilägare om ett skräckexempel med dels en Polo, dels en 200 SLK som endast rullade några hundra år per mil - i båda fallen med horribla servicekostnader... antal liter borde vara en mycket bra approximation av behov av motorunderhåll./PH
av AndS
2444ever skrev:Blir lite oroad av inläggen om manipulerade serviceböcker, nån gång kommer jag ju att köpa bil igen och servicebokens "skick" väger rätt tungt för mig.

...
Likadant här, om en amatör försöker borde det väl synas?

Jag är inte ute efter något tjabb, mer lite nyfiken på hur utbrett det är. Spontant känns det (så länge som serviceboken är hel) att det måste till lite mer avancerad förfalskning för att undgå upptäckt. Det är klart, en skum bilhandlare kan säkert göra stora pengar på sånt här fusk och vara intresserad av betala en bra slant för en manipulerad servicebok.[/quote]

Bilar besiktas och där registreras mätarställning så på något sätt bör man kunna få fram verklig körsträcka om vi håller oss till backade mätare alt. utbytta. Har bilen haft få ägare kanske man kan få fram delar av det om man gjort service på Volvoverkstad där man även registrerar det.
Och blir man osäker och information saknas eller inte kan tas fram trovärdigt så får man helt enkelt avstå från att köpa den bilen.
av Lövet
perhall skrev:
andreas_lofgren skrev:BMW gick ifrån det avancerade sättet att räkna och gick istället över till något oerhört enkelt - men som enligt dem passar lika bra för att beräkna serviceintervall - nämligen antal förbrukade liter sedan förra service.

Det får man ju säga är en nackdel med BMW, Merca, VW m fl att det är flera program som löper parallellt så att man får åka in flera gånger per år om man har otur (alt. tidigarelägga moment). Jag läste i ViBilägare om ett skräckexempel med dels en Polo, dels en 200 SLK som endast rullade några hundra år per mil - i båda fallen med horribla servicekostnader... antal liter borde vara en mycket bra approximation av behov av motorunderhåll./PH
Jag vet inte hur det ser ut på Audi och Mercedessidan men på BMW så har inte servicekostnaderna blivit högre, däremot måste man (om man har otur som sagt) åka in flera gånger per år istället för att göra en service där allt byts samtidigt.
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]