Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Jag sålde en bil som jag bytt mätare på en gång. Den hade gått 31000 mil och i det nya intrumentet stod det 18000 mil. Skrev i serviceboken och skickade med det gamla instrumentet, men när han skulle sälja den efter mig försökte han bluffa med att den inte gått mer än 18000mil. Jag anmälde honom till blocket och bevisen var besiktningsprotokollen.

Den här V70in kan säkert vara kanonfin i lacken, men det är väl för att den varit folierad isf.
Användarvisningsbild
av hollan
Gurra82 skrev:vad hade säljaren för förklaring när din polare upplyste honom med att den rullat 38000 mil och inte 12000mil?
vet ej han ringde på annonsen och fick reg nr vidarbefodrade till mej och jag kolla upp den och ringde tillbaka polaren och varna honom så jag eller han har inte ens tittat på skiten

haha nä varför skulle man köpa fälgar för 23000 och sälja dom en dag senare för 9900? ett kvitton är inte svårt och göra i datorn bara scanna in ett kvitto från tex bilia sudda över texten skriva ny och printa ut
Användarvisningsbild
av Guligan
perhall skrev:Verkar korkat att köpa de där hjulen nya för 22800. Undrar om kvittot är OK:(

PH
Det låter ju tveksamt i detta fall. Om säljaren kommit över däcken på något olagligt vis så "tvättar" han dem genom att gå in på närmsta Volvohandlare och köpa 4 st identiska till bruttopris på öppet köp för att kort därefter lämna tillbaka dem. Bingo.
av perhall
Annonsen borta. Man får hoppas att det är av rätt skäl.
Funderar också på hur bra mil är som norm för en bils värde. Kan man inte komma på något bättre...?
PH
av ChristerN
perhall skrev:Annonsen borta. Man får hoppas att det är av rätt skäl.
Funderar också på hur bra mil är som norm för en bils värde. Kan man inte komma på något bättre...?
PH
Jo, det vore ju bra om någon kom på något annat bättre sätt men skicket på mycket annat än motorn går ju att bedöma okulärt. Slitaget av motorn är ju svårt att se utifrån.
Men inte heller miltalet säger hur skicket på motorn är. Den kan ju vara sliten av dåligt underhåll också, trots låga miltal.
Användarvisningsbild
av Bosse78
KARDOX skrev:Man kanske borde lära sig av industrin, där mäter man drifttimmar.
Fast det skulle man väl lika väl kunna dra tillbaka! Då skulle gamla taxi ligga ännu sämre till för dom står väl även en hel del på tomgång o väntar på kund.
av perhall
När BMW införde serviceintervallmätare 1981 (MY82) kunde man grovt se om bilen körts försiktigt eller hårdare. Normalt intervall var då 1200 mil oljeservice, 2400 mil inspektion men det kunde bli allt mellan 750/1500 och 1600/3200. I serviceboken stod också hur nära bilen var, eller om den passerat rekommenderad intervall: fem gröna prickar - en gul prick - sen två röda. Volvos system har ännu inte kommit så långt...
PH
av Mwi
perhall skrev:När BMW införde serviceintervallmätare 1981 (MY82) kunde man grovt se om bilen körts försiktigt eller hårdare. Normalt intervall var då 1200 mil oljeservice, 2400 mil inspektion men det kunde bli allt mellan 750/1500 och 1600/3200. I serviceboken stod också hur nära bilen var, eller om den passerat rekommenderad intervall: fem gröna prickar - en gul prick - sen två röda. Volvos system har ännu inte kommit så långt...
PH
Det är väl ingen som backar mätaren utan att retuschera serviceboken. Och om sedan BMWs system var så pålitligt kan man fundera på. 524 TDS var väldigt populär bland resande i norr, det fanns ingen kilometerräknare för diesel som passade bilens elektronik utan man fick läsa av bilens original kilometermätare för dieselskatten. Det var bara att låssa en sladd under baksätet så stannade mätaren. Fanns säkert inga bilar som servades så ofta med så låga miltal.
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]