Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tobbejac
Tjenare.

Jag har ett problem med min volvo 745, -90 b230f. Den startar inte utan startgas, och när den väll gör det så går den inte på tomgång. Utan man måste hålla den uppe i varv hela tiden. Jag prövade även att lossa på en spridare i taget. Och när jag gjorde det så gick den upp i varv.

Bränslerelä, tändkablar, fördelare + rotor, tändstift och spridare är byta.
av tobbejac
sicnarf skrev:Luft filter och bensinfilter då?
Dom är oxå byta. Databoxen och LMM är oxå byta
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Är det samma symptom vare sig motorn är varm eller kall? Verkar motorn gå fett eller magert? Kontrollera tomgångsluftventilen så att den fungerar korrekt och rengör den gärna.

Mvh GK
av tobbejac
gnestakalle skrev:Är det samma symptom vare sig motorn är varm eller kall? Verkar motorn gå fett eller magert? Kontrollera tomgångsluftventilen så att den fungerar korrekt och rengör den gärna.

Mvh GK
Japp det är samma symptom om den är varm eller kall. Har bytt tempgivaren oxå. tomgångsluftventilen är bytt oxå. Men fortfarande så vill den inte starta :???: Det konstiga är att den fungerade perfekt för ca 1 månad sedan. I 1 timme. Startade direkt och rullade som den skulle. Sen bara dog den.. Mysko.. Är tacksam om du har någon aning vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Hur är bränsletrycket före och efter BTR?
Har du kollat efter läckor vid insuget med startgas?
Kollat svänghjulsgivaren?
Kollat efter felkoder?
av tobbejac
igelkottar skrev:Hur är bränsletrycket före och efter BTR?
Har du kollat efter läckor vid insuget med startgas?
Kollat svänghjulsgivaren?
Kollat efter felkoder?
Nej, jag har inte kollar bränsletrycket. Japp, har kollat efter läckor med startgas. Felkoder har jag oxå kollat. Men inte svänghjulsgivaren.
Tackar för tipset! Ska ge mig på bilen nu i veckan och återkomma med svar.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Fick du några felkoder när du kollade? Vilken av boxarna böt du, bränsle eller tändboxen? Kontrollera att tomgångsluftventilen verkligen får impulser från systemet.

Mvh GK
av frivold
tobbejac skrev:Tjenare.

Jag har ett problem med min volvo 745, -90 b230f. Den startar inte utan startgas, och när den väll gör det så går den inte på tomgång. Utan man måste hålla den uppe i varv hela tiden. Jag prövade även att lossa på en spridare i taget. Och när jag gjorde det så gick den upp i varv.

Bränslerelä, tändkablar, fördelare + rotor, tändstift och spridare är byta.
Kollat om soppapumpen funkar?

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]