Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petbjo
Hej,

Nybliven XC70 ägare - som tyvärr noterat betydande oljeläckage under bilen. Lyfte upp och plockade bort skyddskåpan... var rätt mkt olja. Torkade rent och kunde inte hitta några uppenbara skador eller läckage kring filter eller avtappningsplugg. Dock, när jag lyste upp i motorn såg jag droppar under turbon och kladdigt runt slangklammer mot densamma. Bifogar bild. Inte helt lätt att komma åt och kontrollera närmare, så tänkte be er experter om en kommentar. Vilka är de kladdiga anslutningarna? Hur skall jag göra, måste jag riva halva motorn för att komma åt anslutningarna? Måste bli ovanifrån i alla fall antar jag, men just nu ser man ingenting uppifrån.

Tacksam för alla ev tips och råd innan jag börjar riva...

mvh /Peter

Bild

Bild
av petbjo
Börjar starkt misstänka tät vevhusventilation. Lossat laddluftslangen som går över motorn, och tittar man ned i insuget på turbon är det olja där (se bild). Sedan hittade jag olja ovanpå toppen (se bild). Antar att om inte vevhus vent fungerar som den skall så skapas övertryck och olja kan tryckas ut vid oljepåfyllningslocket. Samma sak vid luftintaget på turbon, vevhus vent mynnar ut någonstans där om jag fattat rätt.

Vad säger ni, kan teorin om tät vevhus vent stämma?

Bild

Bild
av petbjo
Har börjat montera bort insugningsgrenröret för att komma åt oljefällan, men hur i h-vete kommer man åt undre bulten närmast generator/servopump??!! Är det verkligen nödvändigt att montera bort generator/servopump också för att komma åt...??
av petbjo
Nej, det gick med lämpligt förlängningsskaft få lös den bulten. Nu till nästa problem...

Under insugsröret sitter en klump som luftanslutningen går till. Omöjligt att komma åt förstås och inte verkar det gå att dela luftröret heller. Så frågan är hur jag skall lyckas lyfta bort insugsgrenröret? Måste få loss luftanslutningen...
av Mikael G
petbjo skrev:Nej, det gick med lämpligt förlängningsskaft få lös den bulten. Nu till nästa problem...

Under insugsröret sitter en klump som luftanslutningen går till. Omöjligt att komma åt förstås och inte verkar det gå att dela luftröret heller. Så frågan är hur jag skall lyckas lyfta bort insugsgrenröret? Måste få loss luftanslutningen...
Låter som du menar gasspjället, det går att komma åt men det kan verka bökigt, sitter med 4 bultar underifrån, en i varje hörn. Luftröret sitter fast i "klumpen" med slangklämma och går utmärkt att ta bort.
av hammerin
När du har gjort rent vevhusventilationen så kan du ta å dra år slangklämman på turbon. Mest troligt att oljan kommer därifrån. Lite bökig att komma åt men du får känna dig fram!
av petbjo
Jepp, gasspjället är det. Lossade några anslutningar på luftröret så jag kom in bättre med handen under insugningsröret, hittade slangklämman och kunde få bort den. Inga problem att lossa röret från gasspjället sedan. Har nu tappat ut kylarvatten och bort med kylarslang och även servoröret från servon. Ganska rent nu, bara en slang från undersidan av termostathuset till insugningsröret att få loss, sedan borde insugningsröret kunna lyftas bort tillsammans med spjällhuset. Blir i morgon, lite för trött nu...
av petbjo
Tät vevhusvent konstaterad! Nedre kanalen HELT igensatt (se bild).

Rensat runt ordentligt så det är fritt fram nu. Frågan är hur jag kan vara helt säker på att det är fritt hela vägen ned i tråget? Vill ju inte montera dit allting bara för att konstatera att den inte var fritt i alla fall... Några tips på hur man kan verifiera att nedre kanalen är öppen?

Övre kanalen fanns inga avlagringar på och slangarna såg fina ut. Skall byta oljefällan och alla slangar jag kommer åt, men verkar som orsaken helt låg i nedre kanalen och fällan som var rejält sörjig och tät nedtill.

Bild

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]